Nyhedsbrev, april 2024 | Langeland Bibliotek

Nyhedsbrev, april 2024

Nysgerrig Fyn

Kære Nysgerrige

Vi har fyldt en masse spændende arrangementer på forårets program. Vil du have et overblik, så følg med her!

Foto af folderen Min tjekliste til kritiske situationerKriseparat
Kan du og din familie klare jer i 3 døgn? Strømmen er gået. Butikkerne kan ikke åbne, og ingen kan sige, hvornår strømmen kommer tilbage. Er du forberedt?Langeland Bibliotek afholder BorgerBeredskabets kursus "Kriseparat – klar dig selv i 3 døgn" torsdag den 11. april kl. 19-21. Tilmeld dig på hjemmesiden.

Foto af plakat i udstillingen 2030 NOWVerdensmålsuge: fotoudstilling
Hele uge 17, som er Verdensmålsuge viser vi på biblioteket udstillingen 2030 NOW, plakater med smukke og tankevækkende motiver af den verdensberømte fotograf Yann Arthus-Bertrand - én plakat med tekst til hver af verdensmålene. Udstillingen vises i it-værkstedet.

Foto af LEGOhusVerdensmålsuge: Byg i LEGO
Hele UGE 17 kan børn og barnlige sjæle komme forbi Langeland Bibliotek og bygge med LEGO klodser i bæredygtighedens tegn, når de på kreativ vis skal forsøge at give bud på et fremtidigt, mere bæredygtigt Langeland. Hvilke teknologier og opfindelser vil gøre jeres liv nemmere? Hvilke kreative løsninger kan du og dine børn finde på? LEGO klodserne står fremme hele ugen.

Foto af bøger til salgVerdensmålsuge: Bogsalg
I anledning af Verdensmålsugen holder vi bogsalg hele ugen (22/4-27/4) så længe lager haves.Her er det muligt at finde gode bøger, film, spil og musik, der er udgået af bibliotekets samling.
Pris kun kr. 10,- pr. stk. 20 stk. for kr. 100,-
Vi tager imod MobilePay og kontanter - og i betjent åbningstid også Dankort.
Medbring din egen pose/taske til at bære de indkøbte bøger hjem i.

Foto af salatVerdensmålsuge: Fællesspisning
I forbindelse med Verdensmålsugen (uge 17) byder vi på lækker grøn mad fra Rådhuskælderen. Se menuen på hjemmesiden
Til maden serveres vand. Der kan købes sodavand/øl/vin.
Der er et begrænset antal pladser (30), og tilmelding til spisningen er derfor nødvendig.Prisen er kr. 100 pr. person. Billet købes online eller på biblioteket.

foto af kornmarkVerdensmålsuge: Bæredygtigt landbrug
Dansk landbrug, der fylder ca. 60 % af vores landareal, står lige nu over for en kæmpe omstillingsproces, og diskussionerne om vandmiljø, CO2, biodiversitet og fødevaresikkerhed fylder meget i medierne. Bliv klogere på udviklingen inden for landbruget, når to lokale landmænd - i vidt forskellig skala - guider os gennem et par gode bud på nutidens og fremtidens landbrug.

foto af børn på losseplads i ManilaVerdensmålsuge: Kunst med børn i verden
Foredrag om en kunstskole for børn der lever og arbejder på lossepladsen JJS syd for Manila på Filippinerne.
Hør kunstner Ann-Kerstina, der til daglig driver Galleri NO 44 i Humble, fortælle om det at drive og arbejde med projektet "Kunst med børn i Verden".
Biblioteket giver en kop kaffe/te, og der er mulighed for at købe øl/vand. Af hensyn til klargøring og kaffebrygning er arrangementet med tilmelding.

Bogen "Pigen der fortalte film", en kop kaffe og kage og jordbærKulturpakke: Pigen der fortalte film
Læs bogen med biblioteket, spis maden på Gaardhaven og se filmen i Bio Langeland. Så enkelt kan konceptet beskrives, men det dækker over en eftermiddag og aften i kulturens tegn sammen med andre kulturelskere. Det er denne gang Lone Scherfigs filmatisering af bogen "Pigen der fortalte film", og det bliver helt sikkert en interessant oplevelse. Læs mere og tilmeld dig på hjemmesiden.

billede af låner der studerer en bogudstillingMænd søges
Er du mand og har du lyst til at dele dine læseoplevelser med andre mænd?
Biblioteket har nu startet en herrelæsekreds op. Har du lyst til at være med i et nyt læsefællesskab?
Vi mødes første gang torsdag, den 2. maj, hvor vi inden da vil have læst Aslak Nores "Havets kirkegård".
Har du lyst til at være med, så kontakt kimhei@langelandkommune.dk.

foto af mennesker på tur i skovenGeopark dage: Fine fugle og litterære lækkerier
Fredag 10. maj kan du i forbindelse med Geopark Dage tage med biblioteket på gåtur ad Øhavsstien og ned til Lindelse Nor.Undervejs byder bibliotekaren på små litterære godbidder, og der vil være stop med højtlæsning, fuglekigning og natursansning.Turen er i alt ca. 14 km lang, så det er vigtigt med fornuftigt fodtøj og en nogenlunde kondition. Tilmelding senest 06. maj.

logo for Langeland Debat CaféDebatcafé
På Langeland har vi nu fået en debatcafé, der holder til på biblioteket. Den 04. april var der premiere med emnet "Har vi demokrati eller flertalsdiktatur?", og mange var mødt op for at debattere. Helt i planlægningsgruppens ånd foregik det hele som en åben debat med udveksling af meninger og respektfuld lytning. Debatcaféen vender tilbage med et nyt emne i maj, så hold øje med vores hjemmeside for at deltage.

portræt af Jesper ThomassenNy leder
Bibliotekets nye leder tiltræder 01. maj. Navnet er Jesper Thomassen, og han kommer fra en stilling som leder af Aalborg Stadsarkiv samt leder af de Kommunale Digitale Arkivalier og Det Danske Udvandrerarkiv. Jesper er bosiddende i Troense på Tåsinge.
Vi glæder os til at byde ham velkommen til Langeland.

Find listen over alle vores arrangementer her

Vi ses!