Nyhedsbrev 2019, nr. 3 | Langeland Bibliotek

Nyhedsbrev 2019, nr. 3

Nysgerrig Fyn

Kære Nysgerrige

November kan føles lang, mørk og kold - men så har du da heldigvis biblioteket!
Når du skal finde noget at fordrive de lange mørke aftner med, er det logisk at benytte sig af vores mange gode tilbud: bøger, film, musik etc., men prøv også at se udbuddet af foredrag og andet godt, som vi tilbyder herunder. Mon ikke der skulle være lidt, der kan lokke dig ud af sofaen, og ned til biblioteket for at blive klogere, gladere og bedre rustet til at stå vinteren igennem.

Udstillinger

guldsmed tegnet af Valle HansenInsekttegninger
I november måned udstiller Valle Hansen en masse fine og detaljerede tegninger af insekter. Han henter inspiration fra havens dyreliv og insektbøger, og er fascineret af detaljerigdommen og farvesammen-sætningen. Udstillingen åbner med en reception med musik fra Valles trio "Kammerjunkerne": mandag den 4. november kl. 16. Bare mød op.

closeup af en kameralinseFotoklubben
Vi har på Langeland en fotoklub, som byder både professionelle og amatører velkommen i et fællesskab hvor interessen hedder god fotografering.
Resten af oktober har biblioteket fået lov at låne et udvalg af deres billeder, så her bliver der mulighed for at komme ned og kigge med på, hvad man kan få ud af sit kamera, når man brænder for det.

Foredrag og arrangementer i november:

konge- og dronningekrone på to piedestalerDa det græske kongehus blev dansk
Vi har atter i år entreret med Langelands Museum om en foredragsrække, man ikke kan undgå at blive klogere af. Den 28. oktober vil historiker Lars Bærentzen fortælle da den danske prins Vilhelm i 1863 blev udråbt til konge af Grækenland under navnet Georgios I. Han kom til at regere i 50 år, indtil han den 18. marts 1913 blev myrdet af en sindsforvirret mand i Thessaloniki. Gratis adgang.
en akustisk guitar står lænet op ad væggenHyggelig Halloween koncert
Vi skruer op for hyggen i stedet for uhyggen, når vi den 31.oktober igen inviterer til koncert. Denne gang får du fornøjelsen af Allan Folmer og Flemming G. Madsen - et par underfundige og dygtige musikere. Der er gratis adgang. Øl, vand og kaffe kan købes til lave priser, og den gode stemming er du selv med til at skabe.

et udsnit af Berlinmuren med årstallet 1989Berlinmurens fald
Vi kan i år fejre 30-året for Berlinmurens fald, og byder derfor 12.november sammen med Langelands Museum, og Langelands "egen ekspert" på området, Peer Henrik Hansen, på et spændende foredrag om begivenhederne dengang. Har du besøgt Berlin og set resterne, eller har du interesse for historien, er det oplagt at møde op og blive lidt klogere.

logo for bogforumTag med til Bogforum.
Er du inkarneret bogelsker ligesom os, har vi et rigtig godt tilbud til dig: For kun 375 kr. kan du få en tur til bogforum sammen med andre bogelskere. Turen varer en hel dag (fredag den 15. november), og prisen inkluderer busturen, indgangsbillet og lidt let bespisning. Meld dig til nu, inden bussen bliver fuld.

demonstration for klimaet med en mand og et barn i forgrundenKlimakampen - på tværs af generationer
Forskerturnéen "Generationer" rammer Langeland den 25. november. Vi har meldt ind på et meget aktuelt emne: Klimakampen - en kamp, som meget har været præget af de unges mistro til at den ældre generation vil foretage sig noget. Simon Elsborg Nygaard fra Aarhus Universitet vil prøve at komme med et bud på, hvad vi sammen kan gøre, generationerne imellem. Gratis adgang.

to dukker, der interviewer hinandenAndet nyt fra os
Måske har du set vores nye hjemmeside? Med den håber vi at kunne give dig endnu større inspiration til at gå i gang med alle de forskellige materialer, vi tilbyder. Prøv at se, om du er enig.
Og læs også om vores nye tiltag: Sprogposer til sprogstimulering på den hyggelige måde af de børn, som har lidt svært ved at få styr på sproget.

Du kan se alle bibliotekets arrangementer på arrangementsoversigten