Ny biblioteks- og fritidsleder tiltræder 1. maj 2024 | Langeland Bibliotek

Ny biblioteks- og fritidsleder tiltræder 1. maj 2024

portræt af Jesper Thomassen
Photo: Jesper Thomassen

Den 1. maj 2024 tiltræder Jesper Thomassen som ny leder af Langeland Bibliotek og som ansvarlig leder i forhold til betjening af Folkeoplysningsudvalget.

Centerchef for Erhverv, Kultur og Turisme Jane Jegind glæder sig meget til at Jesper starter: "Jesper bliver uden tvivl en kapacitet ikke alene for de mange borgere der bruger Biblioteket og som er en del af folkeoplysningen, men for hele Langeland. Jesper kommer med en bred erfaring, et engagement og en forkærlighed for Langeland, som igennem mange år har været hans nærmeste nabo. Personalet glæder sig meget til at tage imod ham og sikre en fortsat udvikling og god service."

Jesper Thomassen kommer fra en stilling som leder af Aalborg Stadsarkiv samt leder af de Kommunale Digitale Arkivalier og Det Danske Udvandrerarkiv. Jesper har bl.a. tidligere været ansat som områdeleder i Rigsarkivet, arkivleder i Landsarkivet for Nørrejylland og IT-projektleder på Syddansk Universitet. Jesper er uddannet cand.phil. fra Syddansk Universitet og har taget en Ph.d. samme sted.  Jesper er bosiddende i Troense på Tåsinge.

Han kommer fra et job, hvor han er vant til at samarbejde med frivillige, arrangere aktiviteter, foredrag og byde ind i den øvrige kommunale administration, hvor han bl.a. i Aalborg har arbejdet med kultur på recept og lavet forløb for demensramte og deres pårørende samt deltaget i flere klimaprojekter og verdensmålsaktiviteter.

Jesper ser frem til at starte i jobbet: ” Efter at have boet på Sydfyn i 27 år, og som hyppig gæst på Langeland, er det en stor glæde at få muligheden for at bidrage til at videreføre og styrke øens rige kulturliv for både fastboende og gæster i samarbejde med bibliotekets dygtige personale og øens mange andre kulturaktører og ikke mindst kulturbrugerne. Det bliver en stor, men også spændende opgave, at arbejde for et bibliotek, som er til glæde og gavn for hele Langeland."

I sin fritid engagerer Jesper sig lokalt bl.a. som medlem af bestyrelserne for Svendborg Museums støtteforening og han er også formand for foreningen Historisk Atlas. Jesper er 57 år, gift og har to voksne sønner. I sin fritid er det især kultur, natur, teater, jagt, fiskeri og sejlads, der optager ham.

Udgivet: Fredag 22. marts 2024 • Opdateret: Tirsdag 30. april 2024