Nyhedsbrev 2020, april ekstra | Langeland Bibliotek

Nyhedsbrev 2020, april ekstra

Nysgerrig Fyn

Kære Nysgerrige

Mon ret mange af os havde forestillet os, hvor længe vi skulle undvære hinanden og biblioteket? Og selv om vi nok herhjemme kan få tiden til at gå, er biblioteksvirksomhed ikke det samme uden vores brugere, er det vist ingen overdrivelse at sige. Det bliver også spændende, hvornår vi igen må lukke op for vores arrangementer. Men indtil videre har vi stadig tilbud til jer derude. Se om ikke I kan bruge noget af nedenstående:

en hvid plastikpose fyldt med bøger og med et nummer hæftet påBestil en bogpose
Som mange andre i denne tid er biblioteket også gået over til Take-away: Hvis du er løbet helt tør for læsestof, kan du bestille en pose med bøger, for vi kan ikke lide tanken om, at du sidder i et hjørne og ryster med læse-abstinenser - når først man er begyndt at læse alt det, der står på mælkekartonen, skal man nok reagere.

en ræv der ligger på en træstubDanmarks vidunderlige natur
Vi, der bor på Langeland, ved jo om nogen, at naturen i Danmark er vidunderlig. Lige nu kører de danske biblioteker i samarbejde med DR og en håndfuld naturforeninger tema omkring natur. Vi havde planlagt nogle forskellige arrangementer i den forbindelse, men som det er nu må det vente til efteråret (?) I stedet kan du følge lidt med på hjemmesiden og Facebook, hvor vi hylder vores dejlige natur.

en stak gamle bøger og et par læsebrillerLæs en klassiker
Har du aldrig fået læst Øst for Paradis, Steinbecks fremragende roman om to brødres kamp - det onde og det gode? Eller kender du et coronaramt barn, der kunne trænge til at høre Lauras beretninger (Det lille hus på prærien) om et anderledes liv med store udfordringer? Så kan du finde rigtigt mange gode klassikere på eReolen. Se et udvalg i karrusellen på forsiden af vores hjemmeside.

en bamse med et mundbind påBørneKulturFestival
Noget at glædes over: kommunen har bevilget penge, så vi igen i år kan afholde BørneKulturFestival i skolernes efterårsferie, og planlægningen er i fuld gang. Endnu får I ikke at vide, hvad der er på bedding, men vi kan løfte en lille flig af sløret og fortælle, at bamsen her nok kommer med - forhåbentlig til den tid uden mundbind.

portræt af forfatteren Bjarne ReuterHip hurra: Bjarne Reuter bliver 70 år.
En af de største danske forfattere har rund fødselsdag. Hvis ikke du har læst nogle af hans historier endnu, kan du faktisk starte med lige den genre, der tiltaler dig - hvad enten det er børne- eller voksenbøger, krimier, komedier, eventyr, gysere... Med et udlån på bibliotekerne på over en million om året, er han en af de mest læste. Læs mere om Bjarne Reuter her.

et kalenderblad hvor der står lukketPraktisk information
Som tidligere nævnt kommer der ingen gebyrer og hjemkaldelser, mens vi har lukket. Men prøv engang at tjekke om du har reserveringer liggende, som ikke længere er relevante. Du kan nemt slette dem under "Min side", når du er logget ind. Vær også opmærksom på, at den nye huskeliste på app'en ikke snakker sammen med huskelisten på hjemmesiden. Dette bliver løst i løbet af sommeren, men brug gerne huskeliste til alle de bøger, du skal læse, når vi igen åbner.

forsider fra fire magasiner fra RBDigitalFind dit nye yndlingsmagasin
Er du træt af at lave ingenting, eller trænger du til lidt ny inspiration, så kig forbi RBdigital. Her leverer biblioteket et stort udvalg af magasiner hvad enten du f.eks.er fuglekigger, gør-det-selv person, havemenneske eller til ren afslapning udenfor. Her er både "bladre"-magasiner og viden til de mere "nørdede". Du finder vores side om RBdigital her.

et bed med blomstrende påskeliljerOg apropos naturen: så bliver dette nyhedsbrev skrevet med udsigt til en baghave fuld af vilde dyr: rådyr, harer, et spættepar (mindst), dompapper, gærdesmutter, rødkælk, husskade, en overordentlig velvoksen krage, en sværm af insekter og meget mere.
Vilde vidunderlige Danmark i en ikke al for velfriseret baghave.
Vi ønsker jer alle nogle gode naturoplevelser, når det nu er en af de ting, vi kan i denne tid.