Nyhedsbrev 2020, oktober | Langeland Bibliotek

Nyhedsbrev 2020, oktober

Nysgerrig Fyn

Kære Nysgerrige

Afstand og håndhygiejne - ja vi har snart styr på det allesammen. Derfor har vi også rullet vores arrangementer i gang. Vi kan ikke rumme så mange som tidligere, når vi skal sætte stolene op med en meter imellem, men det har alligevel været en fornøjelse at se, at I derude stadig er hungrende efter viden og oplevelser. Vi præsenterer derfor herunder nogle gode tilbud, hvis du vil være klogere på historie, naturen eller litteratur - og naturligvis er der vanen tro også noget for børnene eller børnebørnene i efterårsferien

Grænsebygningen i KrusåGenforeningen - 100 år -gratis foredrag.
Allerede mandag den 5. oktober er der et spændende historisk foredrag. Peter Dragsbo vil fortælle levende og vidende om, hvad det egentlig var, der skete ved genforeningen, som vi jo i år kan fejre 100-året for. Har man ikke fået fat i hele sammenhængen om genforeningen, er det sikkert, at man her kan blive meget klogere - det er en mand der kender sit stof.
Fri adgang - men begrænset antal pladser.

vilde blomster i en grøftekantFørstehjælp til vejsidefloraen, gratis foredrag
Tilhører du den generation, der kan huske, hvordan man i grøftekanten kunne plukke en flot buket af vilde blomster, så kom indenom torsdag den 8. oktober, når vi i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening vil få Ian Heilmann til at fortælle om, hvordan man stadig kan nå at få den vilde natur tilbage til vores grøftekanter, hvis man gør en indsats. Fri adgang - men begrænset antal pladser.

portræt af Silja OkkingBørneKulturFestival, gratis
Der bliver masser at glæde sig til i skolernes efterårsferie, når der igen er BørneKulturFestival: Silja fra Ramasjang, Rasmus Brohave, børneteater, rullingeworkshop, stort gamerevent, reptile zoo, og meget mere for store og små børn. OBS! Det er til de fleste arrangementer nødvendigt at bestille billet.

portræt af Nanna SølvsteenBogreception - Nanna Sølvsteen, gratis
Måske kender du navnet Nanna Sølvsteen fra Fyns Amts Avis, hvor hun i mange år var klummeskriver. Nu har hun skrevet en bog, som hun har lovet at komme og fortælle om og læse lidt højt fra. Bogen hedder "Et andet billede" og der bliver mulighed for også at købe et eksemplar og få det signeret ved samme lejlighed. Det er den 19.10. Fri adgang - men begrænset antal pladser.

Portræt af Helle BertramKANT - litterær salon, gratis
Endnu en forfatter får vi besøg af i efteråret. Forfatter Helle Bertram rejser rundt med litterære saloner til særegne steder i Danmark - fra kyst til kyst eller fra kant til kant. Det kommer der nogle tekster ud af, som beskriver den lokale identitet og ser det almindelige i et nyt lys. Nu er turen kommet til Langeland, så kom 24.10. og vær med til at forme en historie. Fri adgang - men begrænset antal pladser.

portræt af litteraturanmelder Liselotte WiemerÅrets bøger, 50 kr.
I et samarbejde med de andre fynske biblioteker, er det lykkedes at få en foredragsturné i stand, hvor litteraturanmelder Liselotte Wiemer kommer den 25.11. og præsenterer årets bedste nordiske bøger. Hvis du mangler inspiration til læsning eller boggaver, kan du benytte lejligheden til at blive opmærksom på alle de nye og aktuelle tendenser i litteraturen.

Billede af bibliotekets IT-værksted med sprit på bordeneKom trygt på biblioteket
Biblioteket har stadig åbent - også for selvbetjening, og bogbilen kører som vanligt. Vi spritter af, har opslag der minder folk om at holde afstand (det er der god plads til) og har håndsprit og handsker til rådighed. Hvis du er syg eller har symptomer, skal du naturligvis ikke komme, men biblioteket kan også nydes hjemmefra - f.eks. via vores netbaser.

Find alle vores arrangementer her.