Nyhedsbrev 2020, november | Langeland Bibliotek

Nyhedsbrev 2020, november

Nysgerrig Fyn

Kære Nysgerrige

Om lidt kommer julen lige så stille rullende ind over os (eller brusende, alt efter ens indstilling og temperament). I disse mørke vintermåneder er det rart at have rigelige forsyninger af gode historier, hvad enten man vælger at læse, høre eller se dem. Vi byder ikke på så mange arrangementer resten af året, men har alligevel en masse gode tilbud til dig. Se selv med herunder.

portræt af litteraturanmelder Liselotte WiemerÅrets bøger
Et foredrag kan vi endnu nå: en gennemgang af de bøger, du måske endnu ikke har nået at læse. Her kan du få lidt input til, hvad du absolut må have fat i, og hvad det måske ikke er så vigtigt at sætte tænderne i. Måske er der inspiration til julegaveidéer? Liselotte Wiemer fortæller levende og inspirerende. Det er onsdag den 25.11. kl.19 og det koster 50 kr.

en hvid plastikpose fyldt med bøger og med et nummer hæftet påØu a høuset
Som under nedlukningen i foråret pakker vi nu igen poser med materialer. De kan bestilles af alle som enten er i risikogruppen eller bare er lidt usikre på at opholde sig for længe på offentlige steder med flere mennesker. Posen kan hentes på/i eller lige udenfor biblioteket eller bogbilen. I storbyerne kalder de det "to-go" eller "take-away", men vores langelandske model har fået navnet "øu a høuset".

udsnit af plakat med teksten Fyn skriver i NovemberFyn skriver i November
De fynske biblioteker sætter i november måned fokus på at skrive. Det foregår med mange forskellige tiltag på de forskellige biblioteker, men fælles for alle fynboere er at de kan anvende en skriveportal til sparring med ligesindede samt to hidkaldte forfattere. Eller man kan vælge at sende en tekst om Corona-året 2020 til Kertemindebibliotekerne, som vil samle og udgive som bog.

bibliotekets julekalender på hjemmesidenSå er det (snart) jul igen
Og dit bibliotek vil gerne hjælpe dig til en god og hyggelig en af slagsen. Vi har hentet julebøgerne, -musikken og -filmene ovre på vores depot, så du kan forsyne dig med mange gode historier og en stor mængde klippe, klistre, sy, strikke, koge, stege, bage-bøger. I år får du også mulighed for, fra den 1. december, at følge med i vores julekalender med gode historier fra dit bibliotek.

børnehaven Nordstjernen på besøg på børnebiblioteketBesøg på biblioteket
Det er dejligt at se, at selv om vi passer godt på hinanden og overholder alle restriktionerne, er der stadig plads til glæde og hygge. Vi har fået et lille mini-legebibliotek i børnebiblioteket, og det er allerede blevet anvendt en del - her på billedet af Børnehuset Nordstjernen som kom helt fra Snøde for at få en god historie og en hyggelig dag i børnebiblioteket.

et billede fra filmen Ronja RøverdatterJulehygge hjemme fra sofaen
Selv om du måske ikke kan komme på biblioteket i disse tider, er der gode muligheder for alligevel at stor-julehygge:Se f.eks. julefilm på Filmstriben, læs eller lyt til julebøger på eReolen, find inspiration til julepynt og lækker mad i magasinerne på RBdigital eller på Pressreader, eller læs om Julen og dens traditioner på Faktalink
Det kræver kun et bibliotekslogin!

Billede af bibliotekets IT-værksted med sprit på bordeneKom trygt på biblioteket
Biblioteket har stadig åbent - også for selvbetjening, og bogbilen kører som vanligt. Vi spritter af, har opslag der minder folk om at holde afstand (det er der god plads til) og har håndsprit og handsker til rådighed. Husk mundbind! Hvis du er syg eller har symptomer, skal du naturligvis ikke komme, men biblioteket kan også nydes hjemmefra - f.eks. via vores netbaser.

Find alle vores arrangementer her.