Nyhedsbrev, marts 2022 | Langeland Bibliotek

Nyhedsbrev, marts 2022

Nysgerrig Fyn

Kære Nysgerrige

Nu begynder det så småt at "lugte" af forår og lysere tider, og vi linder på posen med spændende arrangementer og foredrag.
Som sædvanligt har vi også gang i mange andre ting, som vi gerne vil præsentere  dig for - så kig med her i vores nyhedsbrev og vælg ud, hvad du finder interessant (forhåbentlig en masse).

et par hænder der holder en kasse æblerUdstilling om Langelands Kulturarv
I hele resten af marts måned kan man se en udstilling, som sætter fokus på spørgsmålet: hvad er Langelands Kulturarv? Er det majtræet på Strynø? Dyssen i Snage skov? Bagenkops baggader? eller måske Langelandsk æblekage? Kom ind og se de mange bud på, hvad der kendetegner vores kultur. Udstillingen er en vandreudstilling, som bagefter skal videre rundt på øen.

en tegning af en blå fugl der synger midt i en krans af blomsterSyng med Musikskolen
Det giver en særlig fællesskabsfølelse at synge sammen, som vi fandt ud af under corona-nedlukningerne. Den følelse lukker musikskolen op for igen, når de den 31.03. kl. 18.30 byder på fællessang på biblioteket. Der bliver sange om forår og lysere dage, både velkendte og et par nye. Det er gratis at møde op og synge med, og der kan købes kaffe og kage. Kan det blive mere hyggeligt?

et udsnit af forsiden på bogen: Der er intet foruroligende for DanmarkDer er intet foruroligende for Danmark
Hvordan tolkede de danske myndigheder de udenrigspolitiske signaler, der kom lige inden besættelsen? Forbløffende nok, set med nutidens øjne, troede man at den største trussel kom ikke fra Nazityskland men fra Storbritannien. Hør seniorforsker Steen Andersen fortælle om sin bog, der graver ned i denne problematik, og dermed vender op og ned på den historie, vi tror, vi kender. Det er den 12.04.

en akustisk guitar står lænet op ad væggenJubilæumskoncert
I 2015 indledte biblioteket et samarbejde med en gruppe, som kalder sig Sangskriverne, og siden da har de sørget for at forsyne Langeland med gratis koncerter. I 2020 skulle jubilæet fejres, men der kom som bekendt en pandemi i vejen, så nu skal det være: kom til Jubilæumskoncert den 28.04. - vi er lige ved at sige "med dejlig chokolade og kage til": Kage bliver der i hvert fald og det er ganske gratis at møde op.

et kig ind i bibliotekets møderumMøderum
Nu er der mulighed for at booke et møderum på biblioteket. Det kan bruges til mindre møder, håndarbejdklubber, lektielæsning og meget mere. Henvend dig til biblioteksleder Anni Bagge Jensen abje@langelandkommune.dk, hvis du vil vide mere om vilkår og ledige tider.

formidler Kim Heinrich med en pc i møderummetMitID og IT-café
Skiftet til MitID fra NemID kan være svært, men vi tilbyder nu hjælp i vores IT-café hver mandag og onsdag fra kl. 12-14. Kim Heinrich vil sidde parat til at hjælpe på vej, men medbring gerne din egen pc, smartphone eller tablet. Passer tiden dig dårligt er der også mulighed for at booke en bibliotekar på et andet tidspunkt.

to børn der maler og klipper fredsduer ud af papirLav en fredsdue
For børn kan det med krigen i Ukraine være en svær størrelse, men måske kan man tage snakken, mens man maler og klipper en fredsdue sammen med dem.
Biblioteket stiller materialer frem og laminerer og hænger op i vores vinduer. Både børn og voksne må selvfølgelig være med.

logo for instagramprofilen Fynsk Fakta i FokusFynsk Fakta i Fokus
I 2022 vil vi på biblioteket sætte fokus på fakta og videnskab, og der vil komme flere muligheder for at du kan få gødet hjernen med ny viden.
Allerede nu kan du undersøge den Instagramprofil, vi og de andre fynske biblioteker har oprettet. Den hedder Fynsk Fakta i Fokus - der ligger allerede nogle opslag, og der kommer selvfølgelig mange flere i løbet af året.

en biografsal fyldt med børn og ungeEdit24
Igen i år var biblioteket tovholder på mobilfilm-konkurrencen Edit24. Den 9. marts fyldte vi to gange biografen med elever som skulle til premiere på de film, de havde produceret. Der blev udnævnt en vinder for 4-5 klasse og en for 6-7 klasse, og begge de to vindere går videre til den fynske finale, som afholdes den 1. april.

en mand der sidder på toppen af et hus med en bog i hånden...men hvad skal jeg læse?
Lige nu har vi fokus på krimier i forbindelse med, at der snart er Krimimesse i Horsens
Og om få dage frigives de navne, du kan være med til at stemme på, når Læsernes Bogpris igen i år skal uddeles. Og så håber vi du ved, at vi altid gerne hjælper med inspiration til din læsning - kom bare ind og spørg os eller kig på vores hjemmeside og app. Vi kan det dér med bøger!

Find listen over alle vores arrangementer her

Vi ses!