Bjarne Reuter fylder 70 år | Langeland Bibliotek

Bjarne Reuter fylder 70 år

portræt af forfatteren Bjarne Reuter
Photo: Jan Buus

Danskernes mest lånte og mest læste forfatter fylder rundt.

Der står mere end en kvart million Reuter-bøger på bibliotekerne, og der udlånes hvert år over en million. Det er altså ingen overdrivelse at sige, at Bjarne Reuter er en ekstremt populær forfatter.

Han skrev sin første bog "Kidnapning" på en uge, mens han læste til lærereksamen på seminariet. Han er altså uddannet folkeskolelærer, men han arbejdede kun som lærer fra 1975 til 1980, hvor han kunne slå sig ned som fuldtidsforfatter, hvilket han har været lige siden.

Da han i et interview engang blev spurgt, hvad han ville være, hvis han ikke var forfatter, var svaret kort og godt: “Ulykkelig." (Jeg synes ikke min forestillingsevne fejler noget, men jeg kan ikke forestille mig et liv uden at skrive. På den måde skriver jeg altid for min fornøjelses skyld. Har aldrig en læser i tankerne.")

Han har skrevet omkring 80 bøger og prøvet kræfter med stort set alle litterære genrer. Med undtagelse af digte er der praktisk talt ikke den genre, som Reuter ikke har været i berøring med. Børnebøger, dannelsesromaner, krimier, komedier, historiske romaner, eventyr, gyserhistorier, erindringsnoveller, mm. – ofte har selve romanerne grænseflader til adskillige genrer. Og dertil kommer både film- og TV-manuskripter, teater og avisklummer. Der er bøger for både voksne og børn, men han siger selv, at han hverken skriver børne- eller voksenbøger, for de etiketter dur slet ikke: “Jeg er ude på at skrive historier, som både børn og voksne kan få noget ud af.”

Mange er hans bøger er præget af stor humor, men der altid en kerne af alvor i dem, en social indignation og en væsentlig kritik af tingenes tilstand. “Når humoren ikke har en kerne af alvor, bliver den plat, og betragter vi kun tilværelsen alvorligt, bliver den ørkesløs. Derfor er de to ting tilsammen mit stærkeste litterære virkemiddel.”

Reuter har for sine bøger modtaget adskillige litterære priser og anerkendelser, bl.a. Kulturministeriets Børnebogspris (for En dag i Hector Hansens liv ) og Det Danske Akademis Silas-pris (for forfatterskabet). Og efter en afstemning i 1990 kårede boghandlerkæden Bog & Idé Reuter som ”Danskernes Yndlingsforfatter”.

Læs om Bjarne Reuter på Forfatterweb

Læs om Bjarne Reuter på Forfatterweb (børn og unge)

Udgivet: Onsdag 29. april 2020 • Opdateret: Onsdag 23. september 2020