Lincoln Highway | Langeland Bibliotek

Lincoln Highway

portræt af biblioteksleder Anni Jensen

Anni Jensen anbefaler Lincoln Highway af Amor Towles

For dem, der elsker road stories, eller på dansk: ”vi drager ud på en færd langs den lange vej, og så ser vi hvad der sker” (gerne i USA med de meget lange veje), er denne bog selvskreven.

Det er en bog med mange hovedpersoner, men den vigtigste er nok Emmett, der efter at have afsonet sin straf for et uforsætligt drab i et ungdomsfængsel, kommer hjem for at hente sin lillebror Billy, skaffe dem et nyt hjem og starte helt forfra.
Men som altid spiller alle mulige hændelser og andre mennesker ind og forstyrrer: først og fremmest de to undvegne medindsatte Duchess og Woolly, der tvinger Emmett til at køre dem i en anden retning på jagt efter sagnomspundne 150.000 dollars. Duchess stjæler undervejs Emmetts bil og ikke mindst hans opsparing fra den afdøde far, og så er spillet kørende. Billy, der er en troskyldig, men absolut ikke hjælpeløs 10-årig, spiller en lige så stor rolle, ligesom nabopigen Sally, en vagabond i toget, Woollys søster osv osv.

Det er en fuldstændig bedårende bog med skiftende synsvinkler, både sjov, tankevækkende og sørgelig, fuld af kærlighed og sjove vendinger. Tag f.eks. Billys bog om helte – den spiller en afgørende rolle for mange flere end Billy – eller det forfattergreb, hvor vi starter med del 10 og tæller ned til det afgørende kapitel 1. Jeg havde svært ved at lægge den fra mig og måtte rationere slutningen, så jeg vidste, at den kunne læses i ét stræk.

Amor Towles: Lincoln Highway
Af Amor Towles (2023)
Blændende, spændende og rørende dannelsesroman om brødreparret Emmett og Billy, der sammen med vennerne Duchess og Wolly tager på et begivenhedsrigt road-trip langs Lincoln Highway i USA. Til alle romanelskere, men dog især til dem med en interesse for USA

Udgivet: Mandag 24. april 2023 • Opdateret: Tirsdag 9. januar 2024