Sultan Saladin | Langeland Bibliotek

forside på bogen Sultan Saladin
Photo: Kristeligt Dagblads forlag

Daniel Egmose anbefaler

Sultan Saladin – en mellemøstlig legende af Jonathan Philips (bestil via bibliotek.dk)

Denne bog giver et fantastisk indblik i Mellemøsten i tiden omkring 1100 til 1200. Den handler om imperiebygning og blodige konflikter, hvor intriger og bagvaskelse var en del af hverdagen.
Når Philips skriver Mellemøsten, så mener han området fra Irak til Nordafrika. Det var dette område korsfarerne ville gøre kristent, hvilket skete med skiftende held.

Bogens hovedperson er Sultan Saladin. En på en gang grusom hærfører og et blødt menneske, der lærte af sine nederlag og gjorde alt for at samle alle muslimer mod de udefra kommende kristne. Han havde et hovedmål, og det var at tilbageerobre Jerusalem. Det lykkedes i 1187 og sendte chokbølger gennem såvel Europa som Mellemøsten. Dette fremprovokerede Det tredje Korstog med bl.a. Richard Løvehjerte.

Det overraskende for mig i hvert fald er det, at hærførerne kunne mødes, drikke te sammen og udveksle dyre gaver, som f.eks. heste for næste dag at sende sine mænd i titusindtal i krig.

Saladin er den dag i dag et ikon i Mellemøsten, og der er hvert år skuespil om Saladin. Statsoverhoveder som f.eks. Erdogan og Assad bruger Saladin som symbol på deres evner og magt.

Bogen er endvidere forsynet med et godt kortmateriale.

Jeg vil anbefale bogen til alle historieinteresserede. Den giver et glimrende indblik i den lange krig korstogene medførte.

Daniel Egmose

Udgivet: Torsdag 24. september 2020 • Opdateret: Torsdag 24. september 2020