Simone Buchholz: Den blå nat, Beton Rouge, Mexicoring | Langeland Bibliotek

Simone Buchholz: Den blå nat, Beton Rouge, Mexicoring

Anni Jensen

Anni Bagge Jensen anbefaler krimiserien om Chastity Riley

Er du træt af svenske krimiers ulidelige fokus på private hulke-ægteskabshistorier, eller af engelske letkøbte, pleasende krimier – så prøv noget nyt og læs denne serie.

Første tillokkelse for mig er stedet: Hamborg. Denne spændende, kalejdoskopiske storby ikke ret langt fra os. Læg hertil en meget speciel statsanklager, Chastity Riley, datter af amerikansk soldat, som opsøger de skumle steder frivilligt. Hun er f.eks. en stor fan af Reeperbahn, Red light district og Sankt Pauli, mens hun er knap så meget for turistfællerne, Landgangsbrücke osv.

Hele den pulserende storby med dens skjulte eksistenser beskrives i korte, intense – og ind imellem sjove, underfundige – kapitler med dejlige overskrifter som: Det rager kraftedeme ikke dig, hvor mørkt der er udenfor mit vindue, Et lys for de trængende, Flodlys o.m.a.

Kapitalen, dvs de MEGET rige gamle familier i Hamborg, krydres med gangsterdynastier, korrupte højtstående politifolk og et ægte værtshusmiljø med typer, man ikke glemmer – og naturligvis den uundgåelige kæmpehavn. Hvis man har været i Hamborg, står byen lyslevende for en, og hvis man ikke har, kan der kun lyde en opfordring til at tage af sted.

Jeg er også fan af de kuldslåede tyske krimiserier, der en gang imellem bliver vist i tv. Her er samme stemning, samme hårdkogte tone og virkeligt spændende karakterer. Der bliver ikke lagt fingrene imellem, og samtidig er sproget skåret ind til benet og stemningsskabende. Læs om vores naboland og få en anderledes sproglig oplevelse.

Den første bog i serien ligger på eReolen som lydbog og e-bog og 2'eren foreløbig kun som e-bog.

Link til eReolen

De alle tre kan selvfølgelig også bestilles i fysisk form - se herunder:

Simone Buchholz (f. 1972): Den blå nat
Krimi. Den degraderede anklager Chastity Riley skal løse en sag om et offer for grov mishandling. Sagen leder til den tyske underverden, hvor der handles med hårde stoffer
Simone Buchholz (f. 1972): Beton Rouge
Andet bind i krimiserien om statsanklager Chastity Riley, hvor direktøren og personalechefen for et forlag findes bevidstløse og mishandlede. Er der tale om en hævnaktion fra medarbejderne? For krimilæsere
Simone Buchholz (f. 1972): Mexicoring
Tredje bind i krimiserien om statsanklager Chastity Riley, hvor en række bilafbrændinger i Hamburg ender med et udstødt klanmedlems død. For krimilæsere

Af: Kim Heinrich

Udgivet: Tirsdag 18. maj 2021 • Opdateret: Tirsdag 18. maj 2021