Jane Jegind anbefaler | Langeland Bibliotek

Jane Jegind anbefaler

portræt af Jane Jegind
Photo: Jane Jegind

Jane Jegind anbefaler en håndfuld gode bøger

Ready Player One af Ernest Cline

En underholdende bog i science fiction genren - den blev lidt af en kultbog i USA, da den udkom og er filmatiseret i 2018. Handlingen foregår i 2044 i et samfund, der ikke har meget struktur og velfærdssamfund over sig, hvor størstedelen af tilværelsen er flyttet online i en virtuelle verden kaldet OASIS. En ung dreng deltager i jagten på at finde den nøgle, der giver adgang til at arve rettighederne til hele online-universet. Undervejs knyttes en gruppe unge sammen i et stærkt, virtuelt venskab.

Det går op for dem, at de kun kan klare det sammen og ved at turde stole på hinanden. Historien er pakket ind i fantastiske henvisninger til 80'erne - ikke mindst fra popkulturen og den digitale verdens tidlige univers - hvem husker ikke Pac-Man, der faktisk spiller en central rolle i at redde vores hovedperson.

En gribende, sjov og spændende bog, der er svær at lægge fra sig.

Oprindelse af Dan Brown

Det var en af de bøger jeg endte med at læse i et stræk. Når du først er begyndt, er du nødt til lige at tage næste side med. Alle Dan Browns bøger er anbefalesværdige og den her er bestemt ingen undtagelse. Det er en forrygende fortælling om professor Robert Langdons trængsler for at finde frem til sandheden denne gang med start i Guggenheim museet i Bilbao. Som vanlig kommer han på flugt, en hæsblæsende jagt gennem skjulte symboler, moderne kunst, ekstrem religion og skjult historie.

Det er bare en spændingsroman fra øverste hylde, som man simpelthen bare synker helt ind i.

Vandflammens Saga af Jennifer Donnelly

Kan i høj grad anbefales til højtlæsning for de lidt ældre børn - den er også underholdende for de voksne!

Det er en serie på fire bøger, der handler om en verden under havet. Hovedpersonen er prinsesse Serafina, der sammen med andre havfruer, skal finde flere magiske genstande, der skal forhindre et monster, Abbadon, i at blive sluppet løs af en ond Gud. Undervejs støder de på mange forhindringer, møder nye venner og løser komplicerede gåder.

Historien er rigtig godt fundet på med et helt alternativt univers (med mange opdigtede ord - men der er en ordliste bagerst i bøgerne). Det er en rigtig cliff-hænger - man får lyst til straks at gå i gang med det næste kapitel eller den næste bog, især fordi der en del gange totalt skiftes synsvinkel.

Dan Brown: Oprindelse : roman
Af Dan Brown (2017)
Robert Langdon skal denne gang overvære en tidligere studerendes præsentation af ny forskning, som bl.a. vil gøre op med religiøse forestillinger. Inden præsentationen dræbes den studerende, og Langdon må igen på jagt efter en hemmelig kode godt hjulpet af en underskøn ung kvinde og en intelligent robot
Jennifer Donnelly: Det blå dyb