Gabrielle Zevin: Historien om A. J. Fikrys liv | Langeland Bibliotek

Gabrielle Zevin: Historien om A. J. Fikrys liv

portræt af biblioteksleder Anni Jensen

Anni Bagge Jensen anbefaler Historien om A. J. Fikrys liv af Gabrielle Zevin

Denne charmerende, sørgmuntre roman må nok høre til genren: dameroman, men i fineste stil.

Hovedpersonen A. J. Fikry har en boghandel på en amerikansk ø. Han er enkemand og ved at gå i hundene efter hustruens pludselige død. Ind på scenen træder først Amelia, sælger fra et lille forlag – men han afviser hende, fast besluttet på at drikke sig ihjel. Imidlertid kommer en efterladt to-årig pige derefter ind i hans liv – og nu tager han sig sammen.

Usandsynligt – ja. Amerikansk – ja. Læsværdigt: ja, i høj grad.

Heldigvis er personerne så tilpas utilpassede, at man godt gider at læse videre. Og så har jeg en svaghed for bøger om bøger.

Bogen har mange citater, og jeg er enig i det, der står over døren på boghandlen: Intet menneske er en ø, enhver bog er en verden. Man er godt, stilfærdigt og romantisk underholdt i denne charmerende roman.

Gabrielle Zevin (f. 1977): Historien om A.J. Fikrys liv
I boghandelen på Alice Island er ejeren A.J. Fikry ved at udvikle sig til en vranten gubbe, da en ung kvinde en dag efterlader den to-årige Maya i butikken, og Fikrys liv tager en helt ny drejning

Af: Kim Heinrich

Udgivet: Mandag 6. juli 2020 • Opdateret: Mandag 6. juli 2020