Ventoux af Bert Wagendorp | Langeland Bibliotek

Ventoux af Bert Wagendorp

portræt af biblioteksleder Anni Jensen

Anni Jensen anbefaler Ventoux af Bert Wagendorp

Cykelløb er ikke mig – men jeg kan godt lide Jørgen Leth’s bøger.
På samme måde har jeg det med Bert Wagendorps bog Ventoux.
For cykelsportsentusiaster vil det være indlysende, at der er tale om et berømt bjerg, det skaldede bjerg. Jeg tog dog bogen for noget helt andet og blev ikke skuffet: En sædeskildring af fem unge mænds venskab, der udsættes for den dårende dejlige Laura. De forelsker sig alle i hende, men den enes tragiske død på vej ned af Ventoux splitter gruppen ad og sætter dybe ar hos dem alle. Da Laura 30 år senere pludselig tager kontakt, mødes de alle ved bjerget – og der venter en overraskelse til dem alle.

En dejlig bog, hollandsk (dem er der ikke mange af), og så er det fascinerende at læse om denne nørdede tilgang til cykling, der bliver indrammet af en skæbnefortælling, holdt i et let og til tider humoristisk sprog.
Man holder af både kokain-sælgeren, der er styrtende rig, rejsebureau-chefen, der hader at rejse, forskeren, der måske? er svindler, reporteren Bert, der tidligere skrev om cykelløb (men undgik Mont Ventoux) og nu er kriminalreporter.
Over dem alle svæver den skønne Laura og den afdøde geniale digter, sidste mand af de fem, Peter.

Jeg slugte den på en week-end.
Bert Wagendorp: Ventoux
Af Bert Wagendorp (2015)
De var seks venner. Den ene døde på cykel på Mont Ventoux. 30 år senere mødes de fem andre, en hemmelighed lægges for dagen, og de genforenes

Udgivet: Fredag 9. oktober 2015 • Opdateret: Torsdag 3. maj 2018