Åben by af Teju Cole | Langeland Bibliotek

Åben by af Teju Cole

portræt af Anni Bagge Jensen

Anni Jensen anbefaler Åben by af Teju Cole

Bogen er interessant, hvis man har været i New York, for bogens hovedperson, den afrikanske reservelæge med tysk mor og afrikansk far, gennemtraver New York, så det er som at være der selv. Byens mange, mange facetter kommer ind under huden, samtidig med at den beskriver så svære problemer som racespørgsmål, fattige og rige, amerikanernes traume 9/11, ensomhed og isolation, psykiske sygdomme og kærlighedens gåde. Men man kan sagtens læse den uden at have været der, for bogen har så mange andre kvaliteter.

Det er en stor nydelse at læse bogen, med sit lydefrie og smukke sprog glider den som skøn musik ind i hovedet på en, og som læser savner man at have den til gode, når den er læst færdig.

Der sker tilsyneladende ikke ret meget, men Teju Cole formår at fortælle så meget mellem linjerne og i det næsten uskrevne, at mange forfattere burde tage ved lære.

Hovedpersonen er sympatisk og både lærd og empatisk, lige indtil… ja find selv ud af det.

Nyd bogen for dens stemningsfulde vandringer i New York og Bruxelles, og tag de mange iagttagelser med videre i livet som en eftertanke. Skøn bog.

Teju Cole: Åben By
Af Teju Cole (2014)
Den unge nigerianske studerende Julius lindrer sin hjertesorg ved at vandre omkring i New Yorks gader. Her mindes han begivenheder i sit liv og taler med de mennesker der færdes i storbyen

Udgivet: Mandag 13. oktober 2014 • Opdateret: Fredag 2. oktober 2020