Slank, R.E.M. og Hawkins | Langeland Bibliotek

Vibeke Næsborg

Korte anbefalinger fra Vibeke Næsborg

Lige nu læser jeg:

Slank på ét sekund af Per Brændgaard. Forfatteren er bl.a. kendt af de, der læser Samvirke. Hans slankebog indeholder ikke slankekure i traditionel forstand med kalorietælleri og fravær af det ene eller andet, men prøver i stedet at gøre os opmærksom på de mekanismer, som gør os usunde, og ikke mindst, hvordan vi selv stille og roligt kan ændre på dem. Jeg kan rigtig godt lide den sunde fornuft i denne bog - den bærer ikke præg af "kost-trosretning". Det sekund, hvor man bliver slankere, er det sekund, hvor man vælger sundere. Som en sjov og meget malende model energimærker han vores sundhed, som hvidevarer fra A-F, og ligger man i F med sofasidning og chips, er det en mærkbar forbedring at gå op til E med tørret frugt og måske parkere 500 meter fra arbejdspladsen.

Lige nu hører jeg:

Da jeg var ung læste jeg mange digte, især dem der var lidt mere udfordring i at tyde meningen med ("jeg elsker dig - du elsker (ikke) mig", har aldrig rigtigt sagt mig så meget). Nu om stunder bliver det ikke til digtlæsning til hverdag, men jeg nyder tit at lytte til tekster af nogen af de dygtige musikere/tekstforfattere, som kan skrue ordene sammen på en måde, så man er nødt til at holde ørerne stive og undre sig. En af de grupper jeg igen og igen vender tilbage til her er R.E.M. Fantastisk billedskabende, når der bliver sunget "I'm pushing an elephant up the stairs, I'm tossing up punch lines that were never there, Over my shoulder a piano falls crashing to the ground". Man kan ikke altid regne meningen ud, men så er der til gengæld god plads til selv at putte mening ind i det.

Lige nu ser jeg:

Filmen om Stephen Hawkings liv: Teorien om alting/The Theory of Everything. Det er spændende at få beretningen om Stephen Hawking og hvordan han som 21-årig ikke lod sig slå ud af en diagnose, der kun gav ham to år tilbage at leve i. Som bekendt gjorde han den forudsigelse til skamme, og blev en af verdens førende teoretiske fysikere. Han bliver dygtigt spillet af Eddie Redmayne og Felicity Jones leverer også en fin præstation som hans kone, der er ved at blive kørt ned af ansvaret for ham og deres tre små børn.
Find og bestil Teorien om alting på bibliotek.dk

Per Brændgaard: Slank på ét sekund : små ændringer, stor effekt
Af Per Brændgaard (2015)
Slankebog, der viser hvordan det blot tager et sekund at tage den rigtige beslutning, når man har den rigtige viden