Morten A. Strøksnes: Havbogen | Langeland Bibliotek

Morten A. Strøksnes: Havbogen

Lofoten
Photo: Gavin Hellier / Robert Harding World Imagery / Universal Images Group

Kim Heinrich anbefaler en god bog

Journalisten Morten Strøksnes har skrevet en hyldest til havet og en vidunderlig beretning om fiskeri, om et stærkt venskab og om det lille menneske i den skånselsløse natur.

Det er en hel lille skat, der gemmer sig dér på bibliotekets hylde, med det uanselige decimalklassenummer 79.99. Bogen har opnået en enorm succes i Norge siden udgivelsen i 2015 og har også fået flotte anmeldelser herhjemme, og det er helt forståeligt.

Morten og hans gode ven, kunstneren Hugo Aasjord, har sat sig for at fange et eksemplar af den store grønlandshaj. Den myteomgærdede havkarl vejer op til 1200 kg, kødet er ikke spiseligt og egentlig er den på ingen måde logisk at ville fange. Ikke desto mindre har man gjort det igennem århundreder i havet omkring Lofoten i det nordlige Norge, hvor beretningen finder sted. De to mænd har kun en mindre gummibåd til rådighed, og gennem et helt år følger vi deres (dumdristige) kamp for at fange et eksemplar af ”havuhyret”. De er helt underlagt vejrliget på deres ture på Vestfjorden, hvor de i rigt mål overvældes af naturens storladenhed. Vi efterlades ikke i tvivl om, hvem der er de små i dette spil.

Undervejs dykker forfatteren ned i historien om fiskeriet ved Lofoten og blander beretningen med poesi og skrøner, der trækker tråde til Melville og Hemingway, og helt bestemt har store perspektiver:

Temaet rammer lige ind i den aktuelle debat med dets fokus på bæredygtigt fiskeri, hvalfangst, olieudvinding, udkantsproblematik og det moderne menneskes fremmedgørelse over for naturen. Læs den, hvis du har en interesse for naturen og en holdning i udkantsdebatten. Det er en nydelsesfuld bog fyldt med sanselighed, smukke landskaber og naturoplevelser, men som også maner til besindelse:

Havet er vores ophav. Hvordan kan vi overhovedet finde på at ødelægge det?

Havbogen er 395 hurtigt læste sider, dog med et omfattende noteapparat (som bør læses med).

Morten A. Strøksnes: Havbogen
Forfatteren og hans kunstnerven vil fange en grønlandshaj ved Lofoten. Med essayistiske afsnit om havet, dets opståen, hvaler, fiskeri, videnskabsfolk og naturhistoriske emner

Af: Kim Heinrich

Udgivet: Lørdag 16. juni 2018 • Opdateret: Mandag 27. august 2018