Mænd & Høns, Imitation game og Rock'n'roll myter | Langeland Bibliotek

Vibeke Næsborg

Korte anbefalinger fra Vibeke Næsborg

Lige nu ser jeg:

Imitation Game. Historien om den geniale matematiker Alan Turing (spillet af den lige så geniale Benedict Cumberbatch, som også er eminent i rollen som Sherlock) - manden der knækkede tyskernes enigma-kode under 2.verdenskrig og opfandt det der lagde grunden for vor tids computere. Turing havde det ikke nemt, han var homosexuel i en tid, hvor man kunne blive (og han blev) dømt for det, men lige så vigtigt havde han nok en udiagnosticeret asperger, og det gjorde det svært for ham at omgås andre mennesker, fordi der var mange af de sociale spil, der ikke gav mening for ham. En rigtig god film, som sagtens kan tåle at blive set mere end én gang.

Mænd & Høns. En meget skæv og absurd film - se den ikke hvis du er til hverdagsrealisme! Handlingen er (måske) kort fortalt en håndfuld sønner, der prøver at finde deres ophav. Anders Thomas Jensen har tidligere lavet film som Blinkende lygter, De grønne slagtere og senest Adams æbler, og synes man om hans krøllede måde at se verden på, vil man bestemt ikke blive skuffet over Mænd & Høns. Hør f.eks. de gale/kloge brødres genfortællinger af biblen (Abraham som skizofrent hører stemmer der beordrer ham at dræbe sin egen søn), eller yndlingscitatet hjemme hos os "træd venligst tilbage fra døren og afvent toiletsituationen".

Lige nu læser jeg:

Rock'n'roll-myter: de sande historier bag de mest berygtede legender. En bladrebog med et væld af småhistorier fra musikkens verden: døde Paul McCartney f.eks. inden Abbey Road blev indspillet, er Elvis stadig i live, solgte Robert Johnson sin sjæl til djævlen for at kunne spille så godt på guitar, bed Alice Cooper hovedet af en høne etc. Forfatterne har gravet i de facts der kan findes og afliver nok flere myter end de bekræfter. Det hele krydres med lidt informationer om de kunstnere, der tages under behandling, og der gives eksempler på sange med tilknytning til myten. Nok ikke en bog man læser fra ende til anden, men sjovt og mange steder også oplysende. Man får lyst til et genhør med en masse af de gode gamle kunstnere og det er jo heller ikke helt skidt.

Óscar Faura, Graham Moore (f. 1981), Morten Tyldum: The imitation game
Under den kolde krig arresteres professor Alan Turing (1912-1954). Der er mistanke om spionage, men i stedet dømmes han for homoseksualitet. Turing fortæller sin historie om, hvordan han var hjernen bag englændernes afkodning af tyskernes sendemaskine Enigma, hvilket forkortede 2. verdenskrig med to år
Óscar Faura, Graham Moore (f. 1981), Morten Tyldum: The imitation game
Gary Graff, Daniel Durchholz: Rock'n'roll-myter : de sande historier bag de mest berygtede legender