Kaptajn Dinesen af Tom Buk-Swienty | Langeland Bibliotek

Kaptajn Dinesen af Tom Buk-Swienty

portræt af biblioteksleder Anni Jensen

Anni Jensen anbefaler Kaptajn Dinesen bind 1 og 2 af Tom Buk-Swienty

I forbindelse med et arrangement 17. november 2015: Tom Buk-Swienty på VUC fortæller om sin biografi om Kaptajn Dinesen.

Jeg har ikke læst bøgerne om 1864, men til gengæld interesserer jeg mig for Karen Blixen.
Her får man virkelig en vinkel på, hvordan det gik til, at Karen Blixen blev den, hun var. Hun tilbad sin far, og det forstår man godt.
Han var en stor skribent, en fandens karl og en tapper soldat, et musisk og romantisk menneske, et naturmenneske, en mand der både levede det lette herregårds- overklasseliv, men som også på egen krop fik krigens gru og menneskers ubarmhjertighed at føle.
Alene historien om, hvordan han trak sig tilbage til ødemarken for at leve i (relativ) ensomhed og i pagt med naturen, er en bog værd. Det heroiske tiltrak ham i skæbnesvanger grad, ligesom han altid måtte leve op til faderens eksempel.

Man bliver klogere både på den historiske periode (det ville også være mærkeligt andet for Tom Buk-Swienty), men også på kultur og samfund med begivenheder, der rækker langt op i de to næste århundreder.

Underholdende, oplysende og velskrevet – hvad mere kan man ønske sig af en bog?
Tom Buk-Swienty: Kaptajn Dinesen. Bind 1, Ild og blod
Af Tom Buk-Swienty (2014)
Om den unge Wilhelm Dinesens opvækst på Katholm Gods, hans vilde færd fra slaget ved Dybbøl den 18. april 1864 til de store europæiske slagmarker som kaptajn i den franske hær i krigen mod Tyskland 1870-1871 og som øjenvidne til borgerkrigen, Pariserkommunen
Tom Buk-Swienty: Kaptajn Dinesen. Bind 2, "Til døden os skiller"