"Døden kommer med ål" af Heidi Kølle Andersen | Langeland Bibliotek

"Døden kommer med ål" af Heidi Kølle Andersen

hænder i mange forskellige farver med tommelen op
Photo: Colourbox

Daniel Egmose anbefaler

Heidi Kølle Andersen er født i 1974 i Bagenkop, et fiskerleje på Sydlangeland, og hendes debutroman tager udgangspunkt i byen og hendes forældres hjem. En hjemstavnsfortælling kalder hun den.

Jeg vil nærmere kalde den (som der står på forsiden) en minimalistisk roman med fokus på hendes familie set gennem en lille piges og frem til en ung kvindes liv fortalt af en moden kvinde. Romanen er bl.a. god , fordi hovedpersonen formår at begrænse sin fortælling. Hun roder sig ikke ud i en pulserende beskrivelse af fiskerbyen Bagenkop omkring 1980, men holder sig til at beskrive sin opvækst. Hun krydrer bogen med at skrive på den specielle Bagenkopdialekt, som man aldrig glemmer.

Persongalleriet er begrænset til hendes forældre og hovedpersonen selv som de centrale personer med en god håndfuld perifere personer. Hun beskriver sin fars fiskerliv med mange udeliggerdage i primært Esbjerg. Faren, som for øvrigt var en meget dygtig fisker, har et tiltagende alkoholproblem, som fører til ustabilitet i hans deltagelse i familielivet, som hovedpersonen fortæller levende om med indblik i dagligdagen, forældremøder, familiefester osv.

Faren drukner i Esbjerg og hovedpersonen knyttes endnu tættere til sin mor. De flytter efterfølgende til Rudkøbing. Moren bliver alvorligt syg og Heidi bliver mor for mor frem til hendes alt for tidlige død.

Jeg vil ikke skrive mere om handlingen, men kan konstatere, at Heidi Kølle Andersen har skrevet en fremragende debutroman. Læs bogen og husk, at Heidi gæster biblioteket tirsdag den 27. november. Jeg håber, at vi ses.

Heidi Kølle Andersen (f. 1974): Døden kommer med ål
En beskrivelse af en fiskerfamilie i Bagenkop, hvor hverdagslivet er præget af farens tiltagende druk

Udgivet: Torsdag 15. november 2018 • Opdateret: Mandag 21. september 2020