Chris Cleave: Alle tapre bliver tilgivet | Langeland Bibliotek

Chris Cleave: Alle tapre bliver tilgivet

portræt af biblioteksleder Anni Jensen

Anni Jensen anbefaler Alle tapre bliver tilgivet af Chris Cleave

En meget romantisk og heroisk titel, der gemmer en smuk krigs- og kærlighedshistorie.

I et slebet og flot sprog gennemgår man med hovedpersonerne de dramatiske krigsår i England fra krigens start til juni 1942, hvor de massive bombardementer af London er aftaget, og hvor USA er kommet med i krigen.

Som historisk interesseret glæder jeg mig over den realisme, hvormed bombardementerne beskrives – det var aldeles grufuldt og kan nok vække til eftertanke i vore dage. Skildringen af civilbefolkningens lidelser er uforglemmelige og rystende.

Som læser og kender af romantiske skildringer er det skønt og også stressende at følge de to elskende, der virkelig må meget ondt igennem. Læg hertil krigens ubønhørlige tilfældigheder og det militæres umenneskelighed, kombineret med den ultrasnobbede overklasses næsten urørte livsstil, så har man i sig selv en fascinerende kombination.

Men lige så stærkt står de rystende skildringer af racismen, som gennemsyrer hele samfundet, her i drengen Zacharys skikkelse. For de særligt interesserede også en flot skildring af Maltas særlige lidelser under krigen.

En meget vellykket roman, hvor man måske lige bliver lidt forundret over den stoiske omtale, kombineret med underspillet engelsk humor. Jeg tror dog, det er nutidens føleri, der gør sig gældende.

Chris Cleave: Alle tapre bliver tilgivet
Af Chris Cleave (2016)
Vi er i London i starten af 2. verdenskrig, hvor Mary North melder sig til tjeneste og bliver lærer indtil næsten alle børn evakueres. Tilbage er de, ingen vil have i pleje, men som hun tager sig af, samtidig med hun skal finde sig selv i et kompliceret kærlighedsliv

Udgivet: Torsdag 18. maj 2017 • Opdateret: Torsdag 18. maj 2017