Barbara af Jørgen-Frantz Jacobsen | Langeland Bibliotek

Barbara af Jørgen-Frantz Jacobsen

portræt af Vibeke Næsborg

Vibeke anbefaler Jørgen-Frantz Jacobsens roman Barbara

I forbindelse med et ophold på Færøerne (gen)læste jeg Barbara, og blev igen aldeles opslugt af stemningen og beskrivelserne i denne lille perle af en roman.

Historien foregår på Færøerne i 1700-tallet. Barbara er en ung og sensuel kvinde, som har været gift med to præster, der begge er afgået ved døden under ægteskabet (onde tunger påstår at det er hende der har taget livet af dem). En ny præst, Hr. Poul, kommer til øen, falder for hendes charme og udstråling og gifter sig også med hende. Men Barbara forelsker sig let, og Hr. Poul må leve med evige op- og nedture og angsten for at blive forladt.

Historien bygger på et færøsk sagn om præstekonen Beinta, som var gift med tre præster, som hun alle overlevede. Ifølge sagnet var Beinta ond, men Jørgen-Frantz Jacobsens Barbara er en helt anden sammensat natur, og det er specielt beskrivelsen af hende, der er bogens omdrejningspunkt. Hun er omsværmet og hun ved det, men skildres samtidigt som et naturbarn, der ikke kan gøre for de følelser, hun vækker hos andre af både kærlighed og smerte. Selv de personer i bogen, som tager størst afstand fra Barbara og hendes væremåde, bliver alligevel blide og bløde, når hun retter sin opmærksomhed mod dem. Heller ikke som læser kan man lade være med at holde af hende, og har næsten svært ved at give hende skylden for at det går, som det går.

Rundt om Barbara er persongalleri og Færøernes barske natur også skildret med en indlevelse og observationsevne, så man har let ved at leve sig ind i historien. (Ekstra sjovt bliver det når man også har været rundt og se de steder, der beskrives).

Jeg søger sjældent ekstra oplysninger om forfatter og forhistorier om de romaner, jeg læser, men denne gang blev jeg så nysgerrig, at jeg fandt oplysninger om det færøske sagn om Beinta, og om Jørgen-Frantz Jacobsens liv og forelskelse i pigen Estrid - hun blev formodentlig oplægget til hvordan han skildrer Barbara.

Handlingen i denne skønne bog står i bibliotekssystemet beskrevet som: "En livslysten præstekones dramatiske skæbne". Så kort kan handlingen opsummeres. Men læs den for dens smukke scenerier af den færøske natur og dens fornemme og underfundige skildringer af den brogede skare af mennesker - i dette tilfælde fra Færøerne i 1700-tallet, men ikke uden ligheder med f.eks. nutidens danskere.

Jørgen-Frantz Jacobsen (f. 1900): Barbara : roman
I 1700-tallets Thorshavn besnærer præsteenken Barbara mændene med sin erotiske udstråling og naive forelskelser. Der sladres, og med Færøernes vilde natur som baggrund indhentes hun af skæbnen
Emneord: erotik kærlighed

Udgivet: Fredag 25. august 2017 • Opdateret: Lørdag 17. februar 2018