Skibsdrengens fortælling af Karen Blixen | Langeland Bibliotek

Skibsdrengens fortælling af Karen Blixen

portræt af Anni Bagge Jensen

Anni Jensen anbefaler: Skibsdrengens fortælling af Karen Blixen

En af de største oplevelser, jeg har haft i mit liv, stammer tilbage fra vores vidunderlige engelsk-lærers, Fru Møller Petersens, intense og lavmælte oplæsning af Karen Blixens Skibsdrengens fortælling.
Bare indledningen: ”Barken Charlotte var på vej fra Marseille til Athen i regnvejr og høj, grå sø efter en storm. Den lille skibsdreng, der hed Simon, stod på det våde, gyngende dæk, holdt sig fast ved et vant, og så op mod de drivende skyer og mod stormastens bramsejlsrå.
En fugl, der havde søgt tilflugt oppe på råen, havde fået fødderne indviklet i noget løst taklegarn i et af faldene og kæmpede nu, højt deroppe, forgæves for at blive fri.”

Jeg var solgt på stedet.

Karen Blixens mesterlige fortællekunst udfolder sig, som en god historie SKAL, allerede i de første linjer. Læseren fanger dramaet med det samme: uvejr, en lille skibsdreng at identificere sig med og den vilde fugl. Skibsdrengen tager sig af den og den kan flyve videre. Da det er Karen Blixen, er fuglen naturligvis noget andet også, og den hjælper ham i menneskeskikkelse senere i en dramatisk landlovshistorie.

Skibsdrengens fortælling er første fortælling i samlingen Vinter-eventyr og begyndelsen på min livslange fascination af Karen Blixens mesterlige fortællinger.
Snyd ikke dig selv for Karen Blixen, og begynd evt. med Syv fantastiske fortællinger, de mest sublime fortællinger, jeg har læst. Men skibsdrengens fortælling var den, der fik mig på krogen, takket være en intens oplæsning i 2. realklasse på Humble skole.

Udgivet: Tirsdag 22. juli 2014 • Opdateret: Fredag 2. oktober 2020