Amor Towles: En gentleman i Moskva | Langeland Bibliotek

Amor Towles: En gentleman i Moskva

Anni Jensen

Anni Bagge Jensen anbefaler en moppedreng af ca. 490 siders kultiveret gennemgang af resterne af Ruslands sidste tid, personificeret i grev Alexander Iljitj Rostov, excellence hofjægermester osv.

Han har i starten af 1920'erne undgået første og anden bølge af udryddelse af adelen ved engang at have udgivet et kritisk digt under zartiden. Han forlod faktisk Rusland og boede i Paris før 1. Verdenskrig, men tog tilbage i 1915 uden at deltage i krigen, heller ikke da de hvide sloges med de røde.

Han bor nu på det fantastiske hotel Metropol i Moskva i en suite, hotellet er en repræsentant for kvalitet og stil og stadig væk brugt af de højeste, nu med kasket og tiltalen kammerat.
Han laver ingenting, og i 22 dømmes han til evig husarrest på hotellet. Hvis han bevæger sig udenfor, bliver han skudt. Samtidig forvises han til øverste etage til bogen tidligere rum for tjenestefolk.

Hvilke chancer har en sådan mand for at overleve?

Først og fremmest har han en evne til at gøre sig afholdt, næsten alle ser positivt på ham. Han er aldeles fordringsløs, men anvender sin evne til at skelne kvalitet ved måltider, belæst, doven men disciplineret. Kun en emsig kammeratchik der senere stiger til leder af hotellet, forsøger at komme ham til livs flere gange.
Ind på scenen træder Nina, datter af højtstående kammerat, der bor på hotellet. Hun giver hans liv nyt indhold, og de beriger hinanden. Nina udvikler sig til tro partisoldat, som drager ud for at genopdrage kulakkerne.
Hun bliver gift og får en datter, og i mellemtiden er Alexander blevet overtjener på hotellet. Der er nemlig blevet brug for hans enestående evner i selskabslivet, der langsomt vokser med udenlandske gæster.

Da Nina opsøger ham og betror ham sin datter, mens hun leder efter sin mand, der er forvist til Sibirien, får han sin livsopgave i Sofia.

I starten ofrede jeg faktisk ikke romanen så meget opmærksomhed, læste den lidt ukoncentreret. Selvom jeg er vild med historiske romaner, irriterede den mig lidt: næsten 500 sider med en mand, som er dømt til undergang?

Men der tog jeg fejl, så bliv endelig ved. Greven er en overlever, en begavet mand med begavede referencer til europæisk kultur og litteratur, stor viden om at det unyttige og en sand handlingens og forhandlingens mand. En mester til at få det bedste ud af livet.

Det bliver en nydelse at følge ham i hans paradoksale liv. Og undervejs får vi, dejligt underforstået og underspillet, Sovjets historie fra kulakfordrivelsen, udrensningerne, industrialiseringen, ensretningen af litteratur og kunst, frygten for efterretningstjenesten, åbningen mod udlandet, krigen, Stalins død og Krustjofs overtagelse - alt dette fortalt i noter eller bisætninger med en ironisk, alvorlig tone.

Det er et eventyr, en fabel og i min optik urealistisk - men hvad gør det? Virkelig kultiveret underholdning når det er bedst

Amor Towles: En gentleman i Moskva
Af Amor Towles (2017)
Grev Alexander Rostov bliver i 1922 idømt livsvarig husarrest på Hotel Metropol i Moskva, hvor han tilpasser sig degradering fra suite til 9 kvadratmeter og et job som tjener