Populærmusik fra Vittula af Mikael Niemi | Langeland Bibliotek

Populærmusik fra Vittula af Mikael Niemi

portræt af Anni Bagge Jensen

Anni Jensen anbefaler Populærmusik fra Vittula af Mikael Niemi

En af mine yndlingsbøger – der har gjort varigt indtryk på mig

Mikael Niemi: Populærmusik fra Vittula er læst af mange, også af mig. Den er stadig en af mine yndlingsbøger. Handlingen foregår i det nordligste Sverige i 60’erne, hvor nogle unge fyre forsøger sig med kærlighed, musik og de nye strømninger i et traditionsrigt lilleputsamfund.

Populærmusik fra Vittula har mange kvaliteter: den er først og fremmest hylende morsom (og tragisk som de bedste sjove bøger), den er velskrevet, og så gjorde den mig klogere. Jeg vidste ikke, at finlandssvenskerne blev undertrykt af den svenske overmagt også så langt fremme i tiden. For nyligt talte jeg med en svensk kvinde, hvis mor stadig havde men af nedværdigelsen og undertrykkelsen, så det er ikke for sjov.

Og så er den en skildring fra en udkant – hvor jeg selv kan genkende noget af det ramsaltede humor, den grove tone, drikkeriet og ædegilderne - og de originale mennesker. Yndlingspassagen er brylluppet med de to rivaliserende slægter på grænsen til Finland. Det bliver ikke meget bedre.

Mikael Niemi: Populærmusik fra Vittula
Af Mikael Niemi (2009)
En varm og humoristisk bog om Matti og vennen Niila, der vokser op i det yderste Nordsverige i 1960'erne og 1970'erne og drømmer om at spille rockmusik
Emneord: barndom rock