Gode bøger om virus | Langeland Bibliotek

Gode bøger om virus

Forsider fra tre bøger om virus

Kim Heinrich anbefaler tre bøger om virus

Kan man blive træt af hele tiden at høre om virus? Ja! Men vil vi alligevel gerne blive lidt klogere på virus? JA!

Derfor vil jeg her anbefale nogle gode bøger om virus:

Den første (og bedste) er Anders Fomsgaards nøgterne og anskuelige gennemgang af forskellige vira. Bogen er udgivet sidste år, så der er altså ikke specielt fokus på Coronavirus. Men men men. Coronavirus var jo kendt i forvejen, bare ikke i dens nuværende form, og har derfor også et afsnit i bogen. Listen over vira er lang, og der er mange af de rigtig grimme, som vi hidtil har været skånet for i den helt alvorlige udgave og udstrækning. Og, som forfatteren tørt konkluderer, det er overvejende sandsynligt, at det ikke er sidste gang, vi udsættes for en verdensomspændende epidemi - en pandemi. Det er snarere et spørgsmål om hvor og hvornår den starter. (Og kort efter udgivelsen kom så Corona!) Gennemgangen af det spændende, videnskabelige arbejde med vira er krydret med forfatterens humor, og stoffet er alt i alt formidlet på en meget jordnær facon. Fomsgaard, som vi efterhånden alle kender fra tv, analyserer og anskueliggør vira fra tidligere udbrud og forstår også midt i alvoren at afdramatisere truslerne en smule. Fremragende bog. Bør bestemt læses!

Forfatter og fysiker Paolo Giordano færdiggjorde i begyndelsen af marts essayet "I smittens tid", nu udgivet i bogform. På trods af, det er betragtninger fra tidligt i pandemiens udbredelse i Italien, rammer Giordano lige i plet og forudsiger, hvordan en sådan sygdomskrise påvirker samfundet, og hvad vi især skal være opmærksomme på. Det er en hurtigt læst, men meget brugbar og tankevækkende tekst. Bør bestemt også læses!

Og sidst men ikke mindst er her en anbefaling til en fagbog om virus for børnene. Bogen giver svar på mange børns spørgsmål om virus. Faren ved den nuværende, SARS-CoV-2, bringes fra sensationsoverskrifter i dagbladene ned til et realistisk niveau. Det er sundt for børnene at få gode, fornuftige svar om virusset, der utvivlsomt påvirker og bekymrer de allerfleste børn. Kan med fordel læses af børn og forældre sammen.

Anders Fomsgaard: Det er bare en virus : vilde beretninger om virus og kampen mod dem
Om nogle af de mest almindelige og nogle af de farligste virus i historien koblet sammen med Anders Fomsgårds (f. 1956) egne beretninger fra livet som læge og forsker i virus ved Statens Serum Institut
Paolo Giordano: I smittens tid : vidnesbyrd fra pandemiens frontlinje
Af Paolo Giordano (2020)