• Foto af plakat i udstillingen 2030 NOW

UGE 17: 2030 NOW fotoudstilling

Flot fotoudstilling i forbindelse med Verdensmålsugen (uge 17)
    man. 22/04-24 kl. 08:00 til søn. 28/04-24 kl. 18:00
    For alle
    Nid: 3274

Hele ugen viser vi på biblioteket udstillingen 2030 NOW, plakater med smukke og tankevækkende motiver af den verdensberømte fotograf Yann Arthus-Bertrand - én plakat med tekst til hver af verdensmålene. Udstillingen vises i it-værkstedet.

Logo for Bibliotekernes Verdensmålsuge

• Foto af LEGO-hus

UGE 17: Byg fremtidens Langeland i LEGO

Slip fantasien løs og byg , når vi fylder et bord i børnebiblioteket med legoklodser i hele Verdensmålsugen - UGE 17.
    man. 22/04-24 kl. 08:00 til søn. 28/04-24 kl. 18:00
    For alle
    Nid: 3273

Hele UGE 17 kan børn og barnlige sjæle komme forbi Langeland Bibliotek og bygge med LEGO klodser i bæredygtighedens tegn, når de på kreativ vis skal forsøge, at give bud på et fremtidigt, mere bæredygtigt Langeland.

Skal biler helt afskaffes, solceller og vindmøller installeres på alle hustage - eller helt nye og innovative energikilder? Hvilke teknologier og opfindelser vil gøre jeres liv nemmere? Hvilke kreative løsninger kan du og dine børn finde på?

Vi har stillet masser af LEGO klodser og nogle byggeplader frem, så du skal ikke gøre andet end at møde op og medbringe dit indre legebarn.

Klodserne står i børnebiblioteket og kan bygges med hele ugen. Vi opfordrer til, at man lader andres byggerier stå, men tag foren sikkerheds skyld gerne et foto af jeres byg og send til os med navn og en lille forklaring.

Mandag 29/4 kårer vi en vinder af bedste idé/byggeri, som får en lille præmie!

LEGO-byggeriet er en del af UGE17, bibliotekernes temauge om FN’s verdensmål.

Logo for Bibliotekernes Verdensmålsuge

• en bog, en kop kaffe og en tallerken med kage og jordbær

Kulturpakke 2: Pigen der fortalte film

Læs bogen, spis maden, se filmen
    tor. 02/05-24 kl. 15:30 til kl. 21:00
    Gratis m. tilmelding
    Nid: 3271

Der er igen dækket op til eksklusiv forkælelse på den kulturelle front, når en ny bog-filmatisering rammer biograferne.

I et samarbejde mellem Bio Langeland, Gaardhaven og Langeland Bibliotek, er det igen muligt at få en allround-pakke.

Når du melder dig til, skaffer biblioteket bogen til dig - vær gerne ude i god tid, så du også kan nå at læse den.

Den 2. maj mødes vi så på biblioteket 15.30 til en snak om bogen og til en kop kaffe og en lille snack.

Når vi har snakket om bogen, går vi i samlet trop ned til Gaardhaven, hvor vi får serveret chilensk mad (afpasset til historiens lokation), så vi med maverne fulde kan fortsætte ned til biografen for at se filmen.

Biblioteket er vært for kaffen, og sørger for pladsbestilling til mad og biograf. Maden og biografen er egenbetaling.

Bogen denne gang er "Pigen der fortalte film af Hernán Rivera Letelier. Handlingen udspiller sig i en afsides minelandsby i Chiles Atacama-ørken, hvor den unge Maria bor med sine forældre og tre søskende. Familien knokler for at få tingene til at hænge sammen, og hverdagen rummer ikke mange glæder. Der er dog ét sted, hvor magien lever: I den lokale biograf.
    Filmen er instrueret af danske Lone Scherfig.

Tilmelding senest den 19. april

• Foto af mennesker pÃ¥ tur i skoven

Geopark Dage: Fine fugle og litterære lækkerier

Tag med biblioteket på en natur- og litteraturvandring ad Øhavsstien
    fre. 10/05-24 kl. 09:30 til kl. 15:00
    Gratis m. tilmelding
    Nid: 3270

Fredag 10. maj kan du i forbindelse med Geopark Dage tage med biblioteket på gåtur ad Øhavsstien og ned til Lindelse Nor.

Undervejs byder bibliotekaren på små litterære godbidder, og der vil være stop med højtlæsning, fuglekigning og natursansning.

Vi arbejder på at få en fuglekender til at fortælle om nogle af de mange spændende fugle i området omkring Rudkøbing Vejle.

Ved Lindelse Nor venter biolog Astrid Ejlersen os med et lille oplæg om Lindelse/Henninge Nor og kultur- og naturlandskabet mellem Rudkøbing og noret.

Derefter holder vi en frokostpause - vi byder på en sandwich og lidt at drikke til. Har du allergier eller ønsker en vegetarisk sandwich - kontakt kimhei@langelandkommune.dk

De litterære godbidder vil være en blanding af lyrik og uddrag af nyere og ældre romaner, essay og faglitteratur inden for genren "naturlitteratur", og vi kommer også omkring enkelte film. Litteraturliste udleveres på turen.

Deltagerne er selvfølgelig også velkommen til at dele anbefalinger af og erfaringer med relevant litteratur.

Turen er i alt ca. 14 km lang, så det er vigtigt med fornuftigt fodtøj og en nogenlunde kondition. Vi går i normalt tempo, og turen varer i alt ca. 5½ time.

Det er oplagt at tage kikkert med og husk påklædning efter vejret.

Tilmelding senest 6. maj.

• portræt af Nick Leschly

Lev med nærvær - lev bevidst

FOREDRAG AF NICK LESCHLY - FORFATTER, AKUPUNKTØR OG GRØNTSAGSKOK.
    ons. 22/05-24 kl. 19:00 til kl. 21:00
    Nid: 3279

Nick Leschly fortæller om sit foredrag:

"Dette foredrag tager udgangspunkt i min bog:
    At leve med nærvær - vejen til et rigere liv.

Bogen drager paralleller mellem buddhistisk erkendelsesteori, filosofi, psykologi og religion.
    Der fokuseres på, hvordan vi kan skabe et liv, hvor vi er mere bevidste og nærværende. Over for os selv og i vores relationer.

Det er ikke muligt at dagdrømme os til mere nærvær. Hvis vi ønsker at være nærværende, må vi være præcis det og ikke være for fortravlede, lade os rive med af for store forventninger til os selv og andre.
    Nuet er en gave, som vi må lære at kultivere med vores bevidste opmærksomhed.
    At være til stede i livet vil lede os mod en hverdag, hvor harmoni, ro og mening kan blive de bærende søjler.

Kom og vær med til et foredrag, der kan give dig nye værktøjer, nye tanker og ideer til, hvordan du kan være medskaber i dit eget liv."