Hammarby-serien | Langeland Bibliotek

Hammarby-serien

forsiden af bogen Pandekagehuset

Vibeke Næsborg anbefaler Hammarby-serien af Carin Gerhardsen

Jeg er faldet over en krimiserie, som ikke er ny, men som jeg af ukendte årsager ikke har stiftet bekendtskab med før.
Carin Gerhardsens serie om Conny Sjöberg og hans politifolk i Hammarby er virkelig spændende læsning af den slags, hvor man kommer til at læse lidt for længe om aftenen, fordi man bare liiige skal have et kapitel mere. Man gætter med, men løsningen er ikke altid indlysende og forbryderne ikke altid, dem man satte sine penge på.

Serien er en af de serier, der helst skal læses i rækkefølge. Ikke på grund af krimihistorierne, som bliver afsluttet for hvert bind, men på grund af sidehistorierne i politigruppen, som til tider er lige så spændende og nervepirrende som selve opklaringsarbejdet. Og så får vi i kriminalkommissær Conny Sjöberg en politichef, som ikke følger klichéen og derfor hverken er fordrukken, i skilsmisseforhandlinger eller gnaven, men slet og ret en person, der gør, hvad han kan for at være et ordentligt menneske.

Den svenske presse har skrevet om bøgerne: "Gerhardsen er en dygtig skildrer af både mennesker, miljøer og relationer. Hun lykkes desuden med at skabe et plot, som leder hen til et hårrejsende og åndeløst spændende dobbelt crescendo". Og jeg kan ikke andet end at være enig – Hammarby-serien løfter sig efter min mening et godt stykke over de andre svenske krimidronningers skriverier og kan varmt anbefales til de lange mørke vinteraftener (eller forårs-, sommer-, efterårs- ditto).

Udgivet: Torsdag 12. november 2020 • Opdateret: Torsdag 12. november 2020