Kældermennesker af Carsten Jensen | Langeland Bibliotek

Læser med bog
Photo: Colourbox

Daniel Egmose anbefaler

Carsten Jensen har et stort forfatterskab bag sig spændende fra rejsebeskrivelser til romaner, hvor især mesterværket ”Vi, de druknede” fra 2006 er en milepæl i forfatterskabet. Bogen er på verdensplan solgt i mere end 400.000 eksemplarer.
Carsten Jensen er også kendt som samfundsdebattør, hvor han med artikler i diverse dagblade kommenterer aktuelle temaer, såsom flygtningeproblematikken, Danmarks deltagelse i diverse krige mm.

Carsten Jensen går i sin nye bog ”Kældermennesker” ind i debatten om den stigende populisme og besværet med at være menneske.
Hvad er populisme: Populisme bruges om politiske enkeltpersoner og bevægelser, der fremhæver sig selv som talsmænd for det jævne folk i modsætning til en politisk, økonomisk eller kulturel elite. Det er derfor også kendetegnende for mange populistiske partier, at de er opstået som protestpartier.

Carsten Jensen betegner flygtningedebatten som delvis populistisk, hvor ordet velfærdsstat igen blev fremhævet efter at have stået i skyggen for ordet konkurrencestat. Dette vel at mærke kun i ord og ikke i handling. Distancen mellem politikere og vælgerne har vel aldrig været større og er med til at give populister medvind.
Carsten Jensen nævner Donald Trump, USA's præsident, som et eksempel på udpræget populisme. Hans politik er ikke præget af homogenitet og klare linier, men derimod af kænguruhop til nye temaer, hvis de gamle kommer under pres.
Det fællesskab, der engang fortalte os, hvem vi var, findes ikke mere. ”Hvem er vi?” er blevet tidens vigtigste spørgsmål. Er ensomheden vokset i takt med den stigende digitalisering? Det er spørgsmål som Carsten Jensen berører i sin bog.

Jeg kan anbefale bogen til alle, der interesserer sig for det samfund og den verden, vi lever i. Carsten Jensen er en vigtig stemme i en forvirret tid.

Carsten Jensen (f. 1952): Kældermennesker : om populisme og besværet med at være menneske
I 109 små tekster beskrives de tendenser, der er i vores samfund. Teksterne handler bl.a. om besværet ved at være menneske, vores syn på andre mennesker, fremmede, Zentropas virksomhedskultur, Karl Ove Knausgårds litteratur, Donald Trumps USA og den stigende populisme
Emneord: samfundskritik

Udgivet: Mandag 18. februar 2019 • Opdateret: Tirsdag 22. september 2020