Vand til blomster | Langeland Bibliotek

Vand til blomster

Anni Jensen

Anni Bagge Jensen anbefaler Vand til blomster af Valerie Perrin

Hvis jeg skulle anbefale en bog til en læsekreds, ville det være Valerie Perrins Vand til blomster. Faktisk ærgrede det mig, at jeg ikke læste den i en læsekreds, for jeg ville meget gerne dele min glæde og min oplevelse af bogen med andre.

Men jeg kunne lige så godt anbefale den til romantikere, altså romantikere, der gerne læser om kærlighed, men ikke er tilhængere af sentimentalitet, klicheer eller herregårdsstemning.

Eller hvis man nu gerne vil læse noget fra andre områder end engelsk/amerikanske eller den nordiske verden og vil indånde (gennem det smukke sprog) den særligt franske stemning og kultur, der gennemstrømmer bogen helt ubesværet og elegant. Man forstår nemlig den franske egenart, at de faktisk har en særlig kultur, der ikke behøver den amerikanske påvirkning, men kan klare sig selv og gør det. Et tydeligt eksempel for mig er, at jeg stort set ikke kender en eneste af de sangtitler, der henvises til gennem bogen.

Bogen er en helt særlig historie fyldt med tragedier, kærlighed, latter, døden og livet. Selv den særlige kirkegårdskultur, der åbenbart er i Frankrig, bliver man helt opslugt af.

Bogens historie viser, at man kan overleve næsten alt, at der er håb, og at kærligheden findes. Nok mest til kvinder umiddelbart, men jeg håber, mange mænd vil læse den også. Alle personer bliver behandlet godt og nuanceret, selv den, der i lang tid er en entydig skurk.

Valérie Perrin: Vand til blomster
Af Valérie Perrin (2021)
Poetisk og smuk fortælling om den elskværdige Violette Toussaint. For læsere af kærlighedsromaner, slægtsromaner og store fortællinger om livet og døden

Af: Kim Heinrich