Niels Bohr - det beskedne geni | Langeland Bibliotek

Niels Bohr - det beskedne geni

portræt af biblioteksleder Anni Jensen

Anni anbefaler Niels Bohr - det beskedne geni af Charlotte Koldbye

Hvis man går ind og ser den meget omtalte film ”Oppenheimer”, den amerikanske videnskabsmand, der var med til at udvikle atombomben, vil jeg varmt anbefale at læse den seneste bog om vores verdensberømte landsmand Niels Bohr.

Her får man et nationalt såvel som et stærkt internationalt indblik i tiden og det geni, som Niels Bohr var.

Godt hjulpet af sin opofrende hustru (det var ikke gået i dag) får han mulighed for at koncentrere sig fuldt og helt om sin forskning og sin altid arbejdende hjerne.
Der er meget indtagende beskrivelser af hans opvækst og især den måde, han udviklede teorier på – nemlig i samtale med andre.
Alle, der kom i nærheden af ham, blev inddraget i hans høje intellektuelle niveau, hans enestående nysgerrighed og hans evne til at lege. Han havde en evne til at finde og udvikle andre geniale mennesker, og de husker tydeligt hans legende, åbne facon.

Det er en meget sympatisk mand, der står klart og personligt i bogens dejlige, levende og letlæste sprog.
Det er ikke svært, men det er klart, at det fysiske stof er hardcore, og det vil jeg heller ikke sige, jeg forstår, men det hindrer ikke læsningen.
Hans uenighed med Einstein bliver også flere gange berørt (noget jeg ikke var klar over, men det handler om nogle afgørende forskellige tolkninger. Som jeg forstår det, ender Bohr med at have ret).

Niels Bohr insisterede hele sit liv på at kommunikere frit over grænserne med andre videnskabsmænd, noget der hurtigt blev problematisk såvel før 2. verdenskrig som især efter i den kolde krig, hvor det våben- og videnkapløb, der var mellem Sovjet og den vestlige verden dominerede og satte grænser også for i teorien upartiske videnskabsmænd og -kvinder.

En varm anbefaling herfra om en af de enestående danskere, der er på niveau med vores egen H. C. Ørsted.

Charlotte Koldbye: Niels Bohr - det beskedne geni
Et dybdegående portræt af den danske atomfysiker og Nobelprismodtager, Niels Bohr. Bogen kan læses af alle, der har interesse for personhistorie eller interesse for fysik

Udgivet: Lørdag 5. august 2023 • Opdateret: Tirsdag 9. januar 2024