Minutter i midnat | Langeland Bibliotek

Minutter i midnat

Forsidefoto af bogen Minutter i midnat

Kim anbefaler aktuel bog om kernevåbnenes historie.

Casper Andersen og Henry Nielsen, begge lektorer ved Aarhus Universitet, har skrevet en fremragende og desværre meget aktuel bog om kernevåbnenes historie.

Da forskningen i denne ultimative, dødbringende og ødelæggende bombe tog fart under anden verdenskrig, var de færreste klar over, præcis hvilken indflydelse besiddelse af kernevåben skulle få på de kommende mange årtiers stormagtspolitik. I denne bog føres læseren fra de første opdagelser af urankerners potentiale til vore dages spredning af atomvåben til såkaldte terrorstater.

Netop i disse dage fyger truslerne om brug af atomvåben så fra statsledere rundt i trykte medier og på sociale platforme, og alene brugen af de mere eller mindre skjulte trusler varsler et skred i omgangen med våbnene. Doktrinerne for hvornår anvendelse af atomvåben anses for acceptabel er blevet ændret gennem årene, men vi har ikke tidligere oplevet denne ”almindelige” omgang med trusler i forbindelse med konventionelle konflikter.

”Dommedagsuret” er det gennemgående tema i bogen. I 1947 gjorde fremtrædende, bekymrede forskere sit for at illustrere, hvor farlig udviklingen og oprustningen af kernevåben i deres øjne var. Et ur skulle vise, hvor tæt på udslettelse menneskeheden var. Når minutviseren ramte midnat, var det slut.

Minutviseren er siden hvert år stillet frem eller tilbage for at vise, hvor tæt på et atomragnarok, vi i forskernes optik er – baseret på den politiske og den militære spænding især mellem stormagterne. Dommedagsuret, der bestyres af forskersammenslutningen Bulletin, har de senere år også medtaget klimaforandringer og pandemier i beregningerne.

Vil du blive klogere på atommagterne og hele problematikken med terrorbalancen i atomvåben, så skal du læse denne gode og meget informative bog, men det kræver altså gode nerver. Det er oplysende læsning, men desværre ikke meget opløftende.

Dommedagsuret:

Graf over Dommedagsuret 1947-2020

Casper Andersen (f. 1977), Henry Nielsen (f. 1940): Minutter i midnat : en global historie om kernevåben
Historieinteresserede får her den globale historie om atomvåben, fra kernefysikkens gennembrud i 1930'erne over koldkrigens atomkapløb, til nutidens atommagter, som fx også tæller Indien, Nordkorea og Iran

Af: Kim Heinrich

Udgivet: Tirsdag 11. oktober 2022 • Opdateret: Tirsdag 11. oktober 2022