Himmelstormere | Langeland Bibliotek

Himmelstormere

Anni Jensen

Anni Bagge Jensen anbefaler Himmelstormere af Maggie Shipstead

Ikke kun perfekt sommerlæsning, som der står på omslaget – tværtimod er det en perfekt, dejligt tyk bog til alle årstider.

De to hovedpersoner, den sagnomspundne flyver Marion Graves og den fallerede teenage-filmstjerne Hadleys Baxters skæbner belyser hinanden og flettes sammen på en fantastisk elegant måde. Læseren vil hele tiden gerne vide mere, og længes skiftevis efter den ene og den anden beretning. Jeg læste i hvert fald åndeløst og grådigt for at vide mere.

Den åbenlyst dramatiske beretning om tvillingernes opvækst i Missoula hos en fordrukken kunstneronkel har mindelser på den gode måde om ”Hvor flodkrebsene synger”, men efter min mening er denne roman mere helstøbt, ikke mindst slutningen er – uden at røbe for meget – i den grad tilfredsstillende.

Marions utrolige skæbne gennem 2. verdenskrig, hendes besættelse af flyvning, de vovede flyvninger i Alaska, hendes kærlighedsforhold til flere interessante personer, samt ikke mindst hendes endeligt (eller rettere: hun bliver aldrig fundet) under en flyvning fra Antarktis er i sig selv fascinerende. Det rummer både  romantik, samfundskritik, krigshistorie og ikke mindst flyvehistorie. Læg hertil Bradleys nutidige helvede i form af en berømmelse, der på alle måder har ført hende ud i et forgyldt ingenmandsland, samtidig med at hendes opvækst har store paralleller til Marions barndom, selvom den har været beskyttet af materiel overflod. Skiftene fra fortid til nutid fungerer, og den plan, forfatteren har lagt for, hvordan forhold åbenbares for læseren, er sømløs og var for mit vedkommende en ekstra ansporing til at læse videre.

Bogen kan varmt anbefales, men vær forberedt på, at den tager dig med på en tur, hvor du ikke kan lægge den fra dig.

Maggie Shipstead: Himmelstormere
Den kvindelige pilot Marian forsvinder i et forsøg på at flyve Jorden rundt via polerne. 60 år senere skal hendes liv og sidste flyvetur filmatiseres, og den unge kvinde, der skal spille Marian fascineres af hendes liv. For læsere, der holder af stærke karakterer og historiens vingesus

Af: Kim Heinrich

Udgivet: Mandag 14. november 2022 • Opdateret: Mandag 14. november 2022