Find rundt i faglitteraturen | Langeland Bibliotek

Find rundt i faglitteraturen

udsnit af forsiden på hjemmesiden dk5

Hjemmeside gør det nemmere at finde rundt i bibliotekets faglitteratur.

Bibliotekets faglitteratur er opdelt efter emner. Disse emner er markeret med forskellige tal på reolerne og på selve bøgerne. Systemet hedder et decimalklassesystem, men på bibliotekarsprog kaldes det blot DK5.

Det kan være svært at finde frem til bøgerne om et bestemt emne. Derfor er der lavet en hjemmeside, der gør det nemt for bibliotekets brugere at få overblik over, hvor faglitteraturens hoved- og undergrupper står på biblioteket.

Siden giver en nem og overskuelig indgang til decimalklassesystemets ti hovedgrupper samt til alle emner og undergrupperinger under hvert emne.

Brug f.eks. siden til at finde ud af hvor du skal lede efter havebøgerne (63.5), strikkebøgerne (64.64), biografierne (99.4) eller noget om anden verdenskrig (91.93) - så er det også muligt at finde rundt, når der ikke lige er personale til stede.

Eller anvend det til videre søgning på bibliotek.dk. Her kan du blot i søgefeltet skrive dk5=(det ønskede nummer), så finder du alt det materiale om emnet, som findes på danske biblioteker.

Gå til dk5.dk

Vær opmærksom på, at der ikke på dk5-siden foretages en søgning ned i bibliotekernes søgebaser. Dvs. at gennem denne indgang får man ikke oplysninger om bøger eller hvorvidt biblioteket har bøger om emnet og om de er hjemme, men på vores hjemmeside kan du i den udvidede søgning taste det ønskede tal ind i feltet "emnetal", for se alt hvad du kan finde på dit bibliotek.

Udgivet: Mandag 19. oktober 2020 • Opdateret: Mandag 19. oktober 2020