FamilieJournalen og Hjemmet | Langeland Bibliotek

FamilieJournalen og Hjemmet

et gammelt sort/hvidt billede af en familie foran et juletræ
Photo: Pixabay

Nu kan du bestille historiske artikler fra ugebladene Hjemmet og Familie Journalen i bibliotek.dk og Netpunkt.

Artikler fra ugebladene Hjemmet og Familie Journalen er nu tilgængelige via bibliotek.dk og sendes direkte til din mailboks.

Gå f.eks. på opdagelse i opskrifter til en lækker sommermenu. Du kan bl.a. finde inspiration til sommermad som ærterand, portionsørreder i ribsblade, eller måske vil du byde dine sommergæster på vandbakkelser med kvark og sankthans punch. Det er bare nogle af opskrifterne fra bl.a. gode gamle Kirsten Hüttemeier og Hanne Bloch.

Eller hvad med glimt fra Lise Nørgaards lange liv og karriere. F.eks. fortæller Lise Nørgaard i 1972 i en artikel i Hjemmet nr. 49, 1972 om hvorfor hun holder skiferie i Norge. I Hjemmet (1904), 1977, nr. 25 kan man få historien om, hvordan Lise Nørgaard i sin tid blev ”Miss Køge Bugt”. Familie journalen, Årg. 119, nr. 50 (1995) bringer skuespilleren Puk Scharbaus betragtninger om at skulle spille Lise Nørgaard i filmen ”Kun en pige”

Sommertid er også revytid – og har været en fast tradition i Danmark gennem mange år. En lang række folkekære skuespillere har således slået deres folder i revyerne og bragt smilene – og eftertænksomheden – frem blandt publikum.Allerede i 1968 kunne Hjemmet fortælle at ”Her er han – ham den lange” – altså et portræt af en ung Ulf Pilgaard. Den sprudlende Marguerite Viby gav den som humørets gesandt i et interview i Hjemmet nr. 22, 1977. I 1985 kunne Cirkusrevyen takket være Lisbeth Dahl fejre sit 50 års jubilæum, og året efter kunne man læse om ”manden bag Cirkusrevyen”.  Lisbeth Dahl har gennem årene været en af de bærende skikkelser i Cirkusrevyen. Men læs også om, hvordan hun ”Elsker at lave ingenting” . I Hjemmet nr. 52 fra 1999 er der en præsentation af nogle af de kendeste og kæreste revy-skuespillere gennem 150 år .

I år, 2022, har Dronning Margrethe 2. kunnet fejre sit 50 års jubilæum som regent. Både hun og den øvrige royale familie har været godt stof i ugebladene gennem årene – også i Hjemmet og Familie Journalen (Illustreret Familie Journal).Således kan du i en artikel fra 1972 læse om ”Da dronningen tog imod” – en begivenhed som kaldes det første danske kongelige pressemøde. To år senere går Margrethe i sine vikingeforfædres fodspor sammen med prinsgemalen og ”generobrer” England – i hvert fald er de på statsbesøg derovre. Dronningens 25 års jubilæum blev også markeret i en artikel i Hjemmet, hvor det også i 1990 var muligt at blive klogere på Dronning Margrethe fra A-Z

Du kan også selv søge på emner, der interesserer dig. Det er nemt at bestille, hvis du i forvejen bruger bibliotek.dk, og ellers kan du blive klogere på hvordan i denne beskrivelse på vores hjemmeside

God fornøjelse med at dykke ned i fortiden.

Udgivet: Fredag 19. august 2022 • Opdateret: Fredag 19. august 2022