"The imaginarium of Doctor Parnassus" | Langeland Bibliotek

"The imaginarium of Doctor Parnassus"

Vibeke Næsborg

Vibeke Næsborg anbefaler filmen "The imaginarium of Doctor Parnassus"

Hvis du som jeg holder af en fantasifuld historie, hvor man ikke får proppet pointen ned i halsen, skal du se Terry Gilliams (fra Monty Python) film: The imaginarium of Doctor Parnassus.

Skal man kort genfortælle handlingen, tager den udgangspunkt i en gammel eventyrskabelon: Doctor Parnassus har lavet en handel med djævelen - evigt liv, hvis djævelen til gengæld får hans datter, når hun fylder 16. Da historien starter er vi tæt på datterens fødselsdag, og Parnassus må prøve at regne ud, hvordan han kan redde sin datter. Om det lykkes, skal ikke røbes her.

Handlingen foregår omkring Doctor Parnassus' omrejsende teater, hvorfra publikum via et magisk spejl kan komme ind i en magisk verden, formet af bl.a. deres egen fantasi. Scenerne i dette "imaginarium" er fantastiske, og hele filmen er så visuel/billedrig og fantasifuld, at man føler sig som deltager i en (ikke kun venlig) drøm. Helt sikker på, hvad det hele betyder, er man ikke, men man keder sig ikke et øjeblik.

Filmen har en mængde dygtige skuespillere med, Christopher Plummer er Parnassus, og Tom Waits er som skabt til at være djævelen.

En speciel detalje ved filmen er at Heath Ledger, som spiller en af hovedrollerne som Tony, døde inden filmen var færdig indspillet. Terry Gilliam valgte derfor i drømmesekvenserne at lade tre andre dygtige skuespillere (Johnny Depp, Jude Law og Colin Farrell) spille Tonys alter egoer. Den situation, som kunne have stoppet eller forringet filmen, giver i stedet en ekstra dimension.

The imaginarium of Doctor Parnassus er en film, man sent glemmer - hvad enten man bliver betaget af de flotte billeder eller fascineres af at prøve at regne meningen ud, bliver den længe hængende i bevidstheden.

Udgivet: Onsdag 9. juli 2014 • Opdateret: Mandag 21. september 2020