En søster i mit hus | Langeland Bibliotek

Annette Kraft. Bibliotekar

Annette anbefaler En søster i mit hus af Linda Olsson

En dejlig livsklog roman

Da Maria som er single og bosiddende i Spanien, hvor hun underviser og er ejer af et galleri i Barcelona, tager til moderens begravelse i Sverige, inviterer hun sin lillesøster Emma til at besøge sig, uden egentlig  at regne med at søsteren vil tage i mod invitationen, men Emma melder 2 år senere sin ankomst.

Vi følger deres 14 dage sammen hvor de gradvis kommer tættere på hinanden, og dermed også på den ulykke, der har været en skillevej for dem begge og for familien. Deres tid sammen bevæger sig fra at være anstrengt, til at blive givende og forløsende for dem begge.

Da Emma rejser hjem er de begge blevet klogere på både deres fælles fortid, og på hvordan den har været bestemmende for deres voksenliv.

Det er en historie, der er fortalt mange gange i litteraturen, og hos Linda Olsson bliver den skildret på en troværdig måde og med en livsklog dialog personerne i mellem. Romanen byder på overraskelser og dejlige stemningsbilleder fra et solrigt Spanien i varmen ved havet, og  den får mine varmeste anbefalinger.

Forfatteren debuterede i 2008 med romanen Astrid og Veronika (27384005) som blev en international bestseller.

En søster i mit hus er ligeledes tilgængelig på e-reolen som e-bog og lydbog: eReolen

Linda Olsson: En søster i mit hus : en roman
Af Linda Olsson (2016)
Søstrene Maria og Emma har ikke set hinanden i årevis, men gennem deres samtaler får de løsnet op for fortielser og misforståede følelser