Inde fra stormen | Langeland Bibliotek

Inde fra stormen

Annette Kraft i bibliotekets gårdhave med bogen Inde fra stormen

Annette Kraft anbefaler Inde fra stormen af Jens Christian Grøndahl

I bogen som foregår over et par dage, følger vi forfatteren Adam Huus, da han er på vej til Jylland i bil ,sammen med sin kone Harriet, der har sagt sit job op for at passe sin demente far, et valg som Adam ikke helt forstår. Udenfor er der en storm på vej. På vejen derop får han en opringning fra en veninde til datteren Rebecca, som han ikke har hørt fra i 5 år. Datteren er fra Adams første ægteskab.

Veninden fortæller at Rebecca sidder i lufthavnen i Beograd

og at hun mener sig forfulgt. Adam beslutter sig for i et kapløb med stormens ankomst at køre tilbage og hente datteren i Kastrup lufthavn, og på turen følger vi Adams refleksioner og tilbageblik igennem fortidens skelsættende valg , der ligger til grund for den han er i dag. Især er det svigtet overfor datteren som nu er ude i et misbrug.

Ligeledes reflekterer Adam over  fremmedgørelsen til sønnen Peter , der er flyttet til udlandet, Og om han har været en god far ? og var han en god ven da hans redaktør kommer ud i metoo`s malstrøm, der ender med at koste ham jobbet og ægteskabet. Adam ender også selv i en meetoo skandale, og beskrivelsen af dette er mesterligt, og ja til tider ret morsomt !

Jens Christian Grøndahls roman er på kun 204 sider, men livssituationerne som personerne er i  bliver dybsindigt beskrevet i et sprog der giver læseglæde, og som flyder ubesværet.

Jeg anbefaler varmt denne roman til alle der har en vis alder og dermed erfaringer fra et levet liv og som interesserer sig for litteratur og forfatteres skabende proces.

Jens Christian Grøndahl: Inde fra stormen : roman
Forfatteren Adam Huus befinder sig i et vakuum: han har ikke kunnet skrive i flere år, hans kone flytter for en stund, og der er knas i flere af hans relationer. Dertil hvirvles han ind i et #MeToo-stormvejr

Udgivet: Tirsdag 18. januar 2022 • Opdateret: Tirsdag 18. januar 2022