Karin Wahlberg, Løgismose og Tracy Chapman | Langeland Bibliotek

Annette Kraft. Bibliotekar

Korte anbefalinger fra Annette Kraft

Lige nu læser jeg:
Karin Wahlberg: Endnu er der håb. Som forfatter kendes Karin Wahlberg fra spændingsgenren, men sidste år udkom på dansk Endnu er der håb som er en realistisk hverdagsskildring med et hospital i en mindre svensk by som omdrejningspunkt under polioepidemien som hærgede i 50´erne i Sverige såvel som Danmark. Man havde ingen vaccine og sygdommen brød ud få timer efter man var blevet smittet, så hurtig hjælp var påkrævet.
I bogen skildres livet i 50'erne knivskarpt i alle dets facetter, dog centreret omkring et hospital, og de der arbejdede der. Forfatteren skriver bragende godt og jeg var fanget hele romanen igennem. Også godt hjulpet af personregistret forrest i bogen - tak for det, måtte andre forfattere lade sig inspirere af dette.

Lige nu bliver jeg inspireret af:
I disse måneder hvor alskens lækre og sunde råvarer kan købes langs landevejene og på markeder til endog meget rimelige penge, har jeg god hjælp fra kogebogen Løgismose sommer, som udkom i 2013. Opskrifterne spænder vidt ligefra den enkle torskerillette over til mere avancerede retter såsom lammebrisler og sommerbuk. Altid med hovedvægt på de gode råvarer- dejlig at kigge i og svært at lade være med at gå ud i køkkenet og gå i gang, og det er vel i bund og grund hvad en god kogebog formår.

Lige nu hører jeg:
Tracy Chapman: Our bright future. En unik og smuk stemme, fængende melodier afsunget med en oprigtighed og inderlighed som vel nu om stunder går under betegnelsen: autentisk – alt dette besidder Tracy Chapman som bragede igennem i slutningen af 1980 erne .Vil man have de  gode samlet på én cd så findes de på Collection udgivet i 2001. Vil man hellere høre noget af hendes nyere så lyt til denne: Our bright future.

Anders Vald: Løgismose sommer : opskrifter til de lyse måneder
Af Anders Vald (2013)
Forfatteren der har været kok ved de fleste af Løgismoses køkkener præsenterer opskrifter til de lyse sommerhalvår. Bogen har fokus på det enkle måltid i hverdagen, men der er også opskrifter på avanceret gæstemad. Ialt ca. 80 opskrifter tilberedt på de råvarer, som er tilgængelige i sommersæsonen
Emneord: Løgismose A/S