Berigende bøger, musik, film og andet | Langeland Bibliotek

Berigende bøger, musik, film og andet

hænder i mange forskellige farver med tommelen op
Photo: Colourbox

Birgitte Gjøtz anbefaler

Jeg er absolut Miyazaki-fan helt ind i sjælen! Hans film går netop ind under huden på mig og ind i sjælen. Filmen er en japansk animationsfilm, og så skulle man måske tro, at det kun er for børn, men nej. Hans film - og denne her var oscarnomineret - har en poesi som fra en anden verden og så fantastiske billeder, at det er for enhver, som værdsætter den slags. Det burde faktisk være en del af alle børns opvækst som et modstykke til Disneys også ofte fascinerende verden.
Det levende slot er fyldt af magi, troldmanden Hauro, en ødeheks, en ilddæmon og en forelsket og modig pige...
Hans andre film er også alle anbefalelsesværdige, f.eks. Min nabo Totoro, Kiki - den lille heks, Laputa , som lige har været vist i Langelands Bio, Chihiro og heksene.

Musik : Klezmofobia.

Klezmofobia er et band med sangerinden Channe Nussbaum i spidsen. De spiller klezmermusik, så bølgerne går højt. Folkemusik med en snert jødisk og arabisk, intens, blidt og stille, og til andre tider vildt, forrygende, energisk. Melankolsk og glædesfuldt.
Deres sidste cd hedder Kartushnik - de har vist udgivet 3 ialt - og kan købes i Tigerbutikkerne til 30 kr!

Af engelske læsere kåret som et af det 20. århundredes bedste romaner. Den foregår i det koloniserede Alexandria før 2. verdenskrig. Beskrivende for den, i en stor pærevælling!, er store følelser, mystik og intrigemageri, erotiske tusindkunstnere, kulørte stumper, sansemættet.. Det helt særlige og dybt fascinerende ved den er i høj grad, at de 4 bøger foregår på samme tid, bliver vævet ind og ud af hinnanden, og man ser det hele i forskellige perspektiver, noget af en kunst at måtte have holdt styr på, da Durrell skrev den.

Natur : Nattehimlen!

Langeland er et af de få tilbageværende og allerbedste steder at se og opleve nattehimlen på! Her er næsten intet forstyrrende lys, så her kan mælkevejen og stjerneskud opleves ofte, når himlen er klar.

: Det levende slot. Bind 1
(2006)
Tegneserie. Den 17-årige Sofie mødes tilfældigt med troldmanden Hauru, og de forelsker sig, men den onde heks fra Ødelandet forvandler i jalousi Sofie til en olding. Sofie havner på Haurus omvandrende slot og involveres i kampen mellem heksen og troldmanden

Udgivet: Torsdag 24. juli 2014 • Opdateret: Mandag 21. september 2020