Autister, Todd Snider og Broadchurch | Langeland Bibliotek

Vibeke Næsborg

Korte anbefalinger fra Vibeke Næsborg

Lige nu læser jeg:

To biografier skrevet af autister: Jeg - Saga (en 17 årig autists beretning) og Fra Miss Danmark til handicappet, skrevet af Anja Hende, som både selv har fået diagnosen og har tre børn, som også enten har autisme eller ADHD.
Det er en helt anden og fascinerende oplevelse at læse autisternes egen beretninger, og mange fordomme om dem bliver gjort til skamme (f.eks. at de ikke har empati). Samtidig er det også forstemmende at høre om, hvor hårdt deres liv er - enten fordi vi "normale" (neurotypiske kalder autisterne det) misforstår, fordi vi dømmer dem ud fra vores eget udgangspunkt, eller på grund af de mange opslidende kampe med kommunen - en kørestol som sidder inde i hovedet har tydeligvis sværere ved at udløse den nødvendige hjælp.
Saga skriver i et af sine digte: "Jeg er et menneske, som læner sig op ad skyggen af det liv, som jeg ønsker, men aldrig får", og det rører mig dybt.

Lige nu ser jeg:

Anden sæson af den engelske krimiserie Broadchurch. Med englændernes vanlige sans for at skrue en spændende krimi sammen, sidder jeg hver uge fuldt opslugt og prøver at regne ud, hvem der er den skyldige. Samtidig beskrives mange menneskeskæbner i den lille by, og de to detektiver har naturligvis også hver deres problemer at slås med.
Desværre kan du ikke finde serien på Filmstriben eller bibliotekerne, men bogen kan lånes hos os.

Lige nu hører jeg:

Todd Snider: Songs for the Daily Planet. En helt speciel kunstner, som nogen måske stadig kan huske for hans hit "Alright Guy" (ellers kan man se den på Youtube). Den er med på pladen her, men derudover vrimler det gode sange - nogle med den humor og ironi, som Alright Guy bl.a. har, og nogle meget mere alvorlige. Min egen favorit er "Joe's Blues" - en hyldest til bas-spillere: It fills out the bottom, dirty and mean - Down right greasy when the sound man's clean - The eyes in the room, they're all lookin' at the star - The butts are all shakin' to the bass guitar!

Erin Kelly (f. 1976): Broadchurch : morderen iblandt os
Krimi. Den 11-årige Danny findes myrdet i den lille idylliske by i Sydengland. Snart står det klart, at morderen skal findes blandt de lokale beboere
Emneord: landsbyer pædofili

Udgivet: Mandag 29. juni 2015 • Opdateret: Tirsdag 20. oktober 2020